gyomorégés

A gyomorproblémák meglehetősen kellemetlenek – székrekedés, emésztési zavarok, gázok, puffadás, gyomorégés – ezek azok a gyomorproblémák, amelyekről leggyakrabban hallunk.

Van azonban olyan, amiről alig esik szó, és nem csak kellemetlen érzeteket kelthet, hanem általános egészségi állapotunkat is befolyásolhatja – az anyagcsere-problémáktól a teljes szervezeti káoszig. A toxinok emésztőrendszerben való jelenlétéről szól.

Íme a jelek, amelyekre figyelni kell:

1. Nem érzed magad éhesnek

Ha nem érzed magad éhesnek, akkor a szervezeted azt mondja, hogy az emésztőrendszered nem áll készen az étel befogadására, és nem emészti meg hatékonyan. Még az egészséges ételek is mérgezőek lehetnek a szervezetre.

2. Egyél túl sok hideg vagy nyers ételt

A nyers ételek jók, de főleg télen okozhatnak gondot. Ekkor az úgynevezett „emésztőtűz” gyenge, így a nyers és hideg ételek lassabban és nehezebben emészthetők meg. Ez bélrendszeri problémákat okoz.

3. Székrekedés?

Ha olyankor eszik, amikor összeszorul a gyomrod vagy székrekedés van, akkor továbbra is megterheli a már amúgy is küszködő emésztőrendszerét. A legjobb, amit tehetsz, hogy pihenteted őt könnyebb vagy folyékony étellel.

4. Iszik-e vizet étkezés közben? 

Az “emésztőtüzünknek” erősnek kell lennie ahhoz, hogy segítse az étel megemésztését. A vízivás fontos, de nem étkezés közben! Főleg hidegben lassítja az emésztési folyamatot és a tápanyagok felszívódását, és ezzel együtt az elfogyasztott élelmiszerek tápértékét is.

5. Iszol elég folyadékot a nap folyamán?

Bár az ájurvédikus szakemberek azt tanácsolják, hogy étkezés közben ne igyanak vizet, a nap többi részében igyanak. Szerintük az általunk felvett víz ne legyen hideg, hanem enyhén felmelegített. Ez eltávolítja a méreganyagokat. 

Egyesek azt is tanácsolják, hogy reggel egy-két pohár meleg vízzel kezdjük a napunkat, hogy az esti étkezés után elűzzük a szervezetben felgyülemlett salakokat és mérgező anyagokat.

6. Étkezés stressz idején

Észrevetted már, hogy ha stresszes és feszült vagy, „feladja a gyomrod”? Szélsőséges körülmények között vagy érzelmi állapotok esetén testünkben nagyon gyakran van egy védőmechanizmus, amit sokan úgy definiálnak, hogy “labdává görbült a gyomrom”. Az ájurvédikus szakértők azt tanácsolják, hogy akkor jobb, ha nem veszünk semmit. 

A gasztrointesztinális traktusnak pihenésre van szüksége, amíg a problémák megszűnnek, és újra be nem kapcsol az emésztőrendszer és a táplálék hatékony felszívódása.

7. Szabálytalan étkezési szokások

Az étkezések kihagyása, a fogyókúra miatti böjt, az éhség nélküli étkezés, a koplalás, majd a szokásosnál nagyobb adagok, a nem megfelelő étkezési idők, a lefekvés előtti étkezés vagy a túlzott fizikai aktivitás szintén emésztési problémákhoz vezethet az ajurvéda szerint.

Ha nem kap elég táplálékot, az úgynevezett “tápanyag-sűrűség” csökken. Ennek megelőzése érdekében a gyümölcsadaghoz tehetünk néhány kanál joghurtot vagy diót, amivel hosszabb ideig jóllakik.