esküvőszervezés lépései

A nagy napról már akkor elkezdünk álmodni amikor elhangzik a híres „igen” a „Leszel a feleségem?” kérdésre. Sőt, érdemes visszamenni a gyerekkorba is, főleg lányok tudják ezt nagyon jól; hányszor rajzolgattunk vagy csodáltunk menyasszonyi ruhákat, és mondogattuk alig várom, hogy én is egy ilyen ruhát vegyek fel. Azonban, ami gyerekkorban egy álomnak hangzik, az nagyon könnyen egy rémálommá válhat felnőttkorban, ha nem tervezünk okosan, és időben.

Hol legyen a buli, kiket hívjunk meg vagy milyen ruhát válasszak? Ezek lehetnek az első kérdések, amikor ténylegesen nekikezdünk tervezgetni. Mindezen kérdések megválaszolása nagyon fontos, de emellett még sok egyéb másra oda kell figyelni.

1. lépés: Válasszunk időpontot

Könnyűnek tűnhet kiválasztani 1 napot a 365-ből, ám rengeteg szempontot kell figyelembe venni. A dátum nemcsak az összeházasodó szerelmespárnak kell megfeleljen, hanem násznagyoknak, közeli rokonoknak/családtagoknak, de emellett „találnia” kell a polgári és/vagy templomi ceremónia lebonyolítására és a buli helyszínére is.

2. lépés: Beszélgessünk kicsit

Ki mit akar? Itt a legjobb leszűkíteni a „beavatottak” körét, magyarul, TE és ÉN-re: fontos megbeszélni, hogy ki, hogy képzelte el az esküvő napját, a helyszíntől elkezdve maga az esküvő témájára vagy a meghívottak listájára kitérve. Legyetek nyitottak A, B vagy C opcióra hisz választék, legtöbb szempontot tekintve, van bőven.

3. lépés: Pénz beszél, anyósom ugat…avagy addig nyújtózkodj, amíg a takaród ér

Mielőtt fejest ugranánk a tüllbe, nézzünk szét a pénztárcánkban és a bankszámlánkon, hisz tudni kell mennyit költhetünk álom-esküvőnkre. Egy kerek összeget nem lehet és nem is érdemes leszögezni, mert időközben nemcsak terveink és vágyaink változhatnak, hanem leginkább az árak és a vele járó kínálat.

4. lépés: Esküvő témája

Nem muszáj XVIII-ik századi dress-code-ot előírni a vendégeknek, sem álarcosbálba illő maszkokat kikötni, viszont jó lenne eldönteni, hogy egyszerűbb vagy báli hangulat legyen, benti vagy kertes esküvő, hisz ez sokban leszűkítheti (vagy bővítheti) a helyszínek listáját.

5. lépés: Helyszín választás

A „nagy nap” leszögezése után talán a mulatság helye a legfontosabb, egy nagyon jó ok miatt: legtöbbjük már 1-2 évre jegyez fel foglalásokat, főleg a nyári hónapok nagyon keresettek, ezért, ha kerti partit terveztek a langyos júliusi éjszakában, érdemes időben mozgolódni. Résen kell lenni az olyan termek/ mulatóhelyszínek esetében melyek különleges szolgáltatásokat nyújtanak vagy egyszerűen felkapottak.

6. lépés: Polgári hivatal – Templomi ceremónia időpontja

A helyszín kiválasztásával párhuzamba ajánlott megbeszélni a polgári és/ vagy templomi szertartás lebonyolítását is, hisz hivatalos házasságkötés nélkül mit sem ér a a többi.

7. lépés: „Kulcs-személyek lefoglalása”

Nemcsak vőlegényre és menyasszonyra van szükség, hanem násznagyokra, tanúkra és egyéb kulcs-szereplőre is. Osszuk meg terveinket a szűk családdal és azokkal, akiket mindenképp magunk mellett akarunk látni – fontos, hogy ezen személyeknek is találjon az általunk választott dátum.

8. lépés: Eseményszervező vagy magánút?

Hogy mi magunk fogunk neki minden egyes „alkotóelem” lefoglalására/ megszervezésére vagy inkább tapasztaltabb kezekre bízzuk magunkat, ez sok esetben változhat: van, aki kényelmesség és biztonság végett egy cég segítségét kéri vagy megbízik eléggé magában, hogy egy ilyen (nagy)rangú eseményt saját kezűleg szervezzen meg.

Útban a nagy nap fele és milliónyi teendő között könnyíthetünk helyzetünkön, ha kicsit „dokumentálódunk” mások történeteiből vagy akár online keresés végett is. Biztos már mindegyikünk volt legalább 1 esküvőn életében, és biztos volt nem is egy dolog, amit észrevettünk és ami nem tettszett: legyen az az ismeretlenek, akikkel az asztalnál ültünk, a menü, a zene vagy akár a buli hangulata. Gondolkodjunk el, mit változtatnák vagy mit „használnánk fel” mi is szívesen, mert annyira jó volt.

9. lépés: Vendég-lista 1.0, 2.0…végtelen.0

Kábé 6-7 hónappal az esemény előtt ajánlott elkezdeni összeírni kit is szeretnénk meghívni, ám egy átlag számra már akkor kell gondolni, amikor a helyszínt keressük vagy foglaljuk le – legyünk minél biztosabbak abban, hogy mindenki kényelmesen elfér és elegendő hely van a táncparkettnek is.

A meghívottak listája az esküvő napjáig változhat, mindig van olyan, aki valami ok miatt (kitalált vagy hiteles) nem érkezik el, habár előzőleg jelenlétét elküldte számotokra (és sajnos, sokszor, olyan személyek is „lemaradnak”, akikre bizony nagyon is számítottunk). Míg a fiatal pár igyekszik minden jóbarátot és rendes kollégát a listára tenni, örömanya és az anyós biztos „kerít” még 10-20 rokont/ ismerőst, akit muszáj meghívni mert „mi is voltunk az esküvőjükön”.

Össz-vissz, legyen a listán mindenki, akit szívesen vártok – barátok és „barátok”, rokonok és jó szomszédok, az igazi jelenlét majd a nagy napon derül ki.

10. lépés: Menü, terem díszítés, fotó-videó, zene kvartett

Vegyük csak sorrendben:

Menü

Hogy mindenkinek ízében járjunk, jó áron is legyen és főleg, jól is lehessen lakni tőle, na az nem lesz. Érdemes kicsit elgondolkozni hogyan étkezik a (nagy)család, lehet, hogy a nővérem rajong a sushi-ért, de nagyi biztos jobban értékelne egy hagyományos töltöttkáposztát. Próbáljatok minél változatosabb menüt választani, könnyű és nem teljesen egzotikus hozzávalókkal, s ne felejtkezzetek utánanézni azoknak is, akik egészségügyi helyzetük miatt speciális diétát kell kövessenek vagy egyszerűen allergiások egyes összetevőkre…senki sem szeretne kellemetlen helyzetbe kerülni. Ha lehetőség adódik megnézni hogyan és honnan szerzik be a kateringes cégek az alapanyagokat, hogyan készítik és tárolják az ételeket, fogadjuk el a meghívást, így nyugodtabbak lehetünk, hogy az előirt szabályok szerint történik minden és csökken egy esetleges ételmérgezés veszélye.

Terem díszítés

Itt lehet igazán szabaddá engedni a képzeletünket…a szalvéták színétől egészen a virágdíszekig mindenből bőséges a választék. Ha lehet, válasszunk ízlésesen és okosan: minél tartósabb dekor-elemeket és virágokat azért, hogy az ünneplés teljes tartama alatt szebbé tegyék a hangulatot és ne is foglalja le büdzsénk 70%-át.

Fotó-videó

Szerencsére fotós/videósban nincs olyan szűk ajánlat, mint lakodalmi helyszínekben, ám ha nagyon profi és sokoldalú média emléket szeretnénk megőrizni a nagy napról, mindenképp egy profi csapattal érdemes szerződtetni. Persze, pár amatőr fotó is jól jön, de ha el szeretnénk kerülni a rossz megvilágítást vagy „a levágott fejeket” legjobb olyanra bízni a munkát, aki ért is hozzá. Beszéljétek meg a fotós céggel milyen csomagokat ajánlanak, digitális és nyomtatott formátumban, esetleg milyen extrák csúszhatnak be.

Zene

Ha valamiről mindig panaszkodni lehet, az a zene. Mindenki ízlésé nem elégíthető ki, akármilyen széles zenepaletta mellett döntünk. Inkább figyeljünk arra, hogy minden életkór megtalálja kedvenc slágereit, de hosszútávon ne is legyen túl monoton a hangulat. DJ vagy élőzene egy másik pont, ami mellett dönteni kell, sikeres/ felkapott zenészek igen keresettek rendezvényekre, ezért, ha élő zenét szeretnénk akkor időben foglaljunk. Ne felejtsük el, hogy a zenész csapatnak különböző elvárásaik lehetnek a szállást, menüt vagy programot illetően.

11. lépés: És amiről minden lány álmodik…de fiú is

Jó lenne időben elindulni ruhát keresni, már csak azért is, hogy legyen egy fogalmunk mennyire pászol a képzeletünk a piacon levő kínálattal. Ruha van bőven, ez nem titok, ám ha nagyon különlegesre vágyunk bizony sok időbe telhet míg megtaláljuk az igazit. Kedves arák, kezdjetek el egy listát összeírni, hogy milyen ruhát is szeretnétek (forma, anyag, szín, tartozékok stb.), evvel nemcsak a ti dolgotokat könnyítitek meg, hanem az eladóét is, mert bizony el lehet vesződni a szebbnél szebb ruhák között.  

Na és: jól gondoljuk meg kiket viszünk magunkkal ruhát keresni/ próbálni. Megfelelő személyek sokat segíthetnek egy ilyen komoly feladat véghez viteléhez, ellenkező esetben könnyen meglehet, hogy mások döntenek helyettünk. Fontoljuk meg a „csapat” nagyságát is, túl sok személy véleménye döntetlenbe küldheti a meccset, és akár komoly összeszólalkozás is születhet az eltérő vélemények miatt. És ne felejtsük el, a ruha méretre szabása több időt felvehet attól függően, hogy mekkora a rendelések száma.

A vőlegénynek kicsit könnyebb dolga van, már csak azért is mert öltönyt valamilyen formában már hordott – nem olyan nagy szenzáció, mint előszőr felvenni egy menyasszonyi ruhát, másfelől pedig nincs akkora szabás vagy minta választék, mint a hölgyek esetében. De azért legyünk figyelmesek, hogy az öltöny ne csak jól mutasson rajtunk, hanem legyen méretre szabott is, és kényelmes is.

12. lépés: Adminisztratív

Ide sorolnám egy esetleges autó/ hintó bérlését – ízlés és büdzsétől függően. De még ennél is fontosabb a karikagyűrűk és a meghívók kiválasztása. Gyűrűk szempontjából ismét ízlés és anyagi helyzettől függően történnek a dolgok, ami kicsit növelheti az árat az a személyre szabottság: kérésre begravírózható kedvesünk neve, esküvőnk dátuma vagy helye, vagy egyéb személyes gondolat.

esküvői gyűrű

A meghívók viszont más tál tészta: a hatalmas választék miatt nehéz dönteni, de keressük azt, ami a legjobban körbe írja személyiségünket, kellemes hatást kelt és belefér a keretünkbe. Egy kellemes emlék marad, ez igaz, de lényegében az fog számítani, hogy akinek átadjuk az a jelenlétével is megtiszteljen a nagy napon.

Szeretnéd egy szimbolikus ajándék-csomaggal is megköszönni vendégeidnek, hogy eljöttek az esküvődre? Ha igen, akkor ezek kiválasztásával, megrendelésével és árával is számolnod kell.

Ha már adminisztratív, akkor a „papír munkát” is meg kell említeni. Nem számít, hogy polgári vagy templomi esküvőt tervezünk, szükség van bizonyos űrlapokat kitölteni, esetleg igazoltatni, és megvárni míg jóváhagyják őket; ez intézettől függően egy pár nap, vagy akár több hét is lehet. így bármi igazolványra vagy papírrá szükség van, járjunk utána legalább 3-4 hónappal az esküvő előtt. Templomi esküvő esetében, és az összeházasodó pár vallási hovatartozásától függően, különböző megbeszéléseken vagy szertartás-specifikusakon kell átesni, semmi rémisztő, de jó megkérdezni mire is kell számítani.

13. lépés: Nyoszolyólányok

Döntsd el, hogy kiket szeretnél a fátyolvivés feladatával megbízni. Beszélgess el velük, vállalják-e a feladatot, egyet értenek egy bizonyos stílusú és színű ruhával, szeretnének más tevékenységben is részt venni. Ugyanez jár fiúk esetében is.

14. lépés: Táncoljunk egyet

Az újdonsült házaspár nyitó-tánca az a pillanat amire mindenki nagyon vár, s épp ezért egyre többen komoly táncleckéket és koreográfiákat tanulnak be, hogy ne okozzanak csalódást. Tánctehetségünktől függően, érdemes legalább 2 hónappal nekikezdeni, begyakorolni az alaplépéseket, építeni és finomítani a mozdulatokat. Számtalan tánctanár és egyesület kínál külön, személyre szabott órákat melyek keretében még a két ballábasnak is sikerülni fog 1-2 biztos lépést elsajátítani.

esküvői tánc

15. lépés: „Szeretettel meghívunk…”

Orosz keringők és magyar csárdások próbálgatása közben, 1-2 hónappal az az esküvő napja előtt, elindulhatunk kiosztani a meghívókat. Próbáljunk meg időt szánni arra, hogy mindenkinek személyesen adjuk át őket, mi sem kellemesebb, mint hallani barátaink és rokonaink örömét, hogy végre lakodalom lesz a háznál.

16. lépés: Remélem még jó rám…

Igen, ez az, amitől a legjobban félünk mikor megtörténik az első ruhapróba. Ne hagyjuk az utolsó méterekre, mert bizony szükség lehet komoly utána szabásra, szűkítésre vagy bővítésre hölgyek és urak esetében egyaránt. Legalább 1 hónappal a „nap” előtt ejtsük meg ezt a próbát.

17. lépés: Még egy kis adminisztratív

A vendégek visszajelzését kb. 2 héttel az esküvő előttre tegyétek, habár így is nagy a valószínűsége, hogy utolsó nap, vagy az esküvő napján derül ki, hogy xy nem tud eljönni xy okból. Nagyon fontos, ha vannak más településről, vagy külföldről érkező vendégek is hisz számukra gondoskodni kell a szállásról, utazásról és napi programról. Ezért, ezen vendégek esetében, igyekezzetek minél hamarabb visszajelzést kapni, és minél biztosabbat.

Ennyi teendő után jól fog egy kis pihenő is, főleg az esküvő napján. Ha tehetitek és a helyszín is lehetőséget ad rá, foglaljatok le egy szobát, ahova bármikor bemehettek szusszanni kicsit, megigazítani a ruhát vagy a sminket.

18. lépés: Smink és fodrász

Nem maradhatnak ki, hisz frizuránk és mosolyunk teszik teljesebbé megjelenésünket. Igényektől és elképzeléstől függően, foglaljatok egy szalonban időpontot, még inkább, ha ragaszkodtok a kedvenc fodrászotokhoz.

Záró gondolatok

Mindezen tanácsok mellett egy sikeres esküvő folytonos odafigyelést igényel: kapcsolatot tartani a rendezvényszervezővel és maga a rendezvény menetével, ha kell 2-szer is utánanézni mit foglalunk- vásárolunk meg és mennyiért. Érdemes listát vezetni, hogy mit sikerült kipipálni és milyen teendő van még hátra. Legyen egy segéd is a nagy napra, egy „personal assistant”, aki bármilyen problémában sikeresen közbe lephet, vagy egyszerűen ott van mellettünk és kellemsebben éljük át az oltár előtti izgalmakat.