áfonya

A gyakran szuperélelmiszerként emlegetett áfonya alacsony kalóriatartalmú, és hihetetlenül hasznos bármely szervezet számára. Annyira finomak és megfelelőek, hogy sokan kedvenc gyümölcsüknek tartják.

Az áfonya alacsony kalóriatartalmú, de sok tápanyagot tartalmaz

A tény az, hogy az áfonya a legtöbb tápanyagban gazdag gyümölcs. 1 csésze áfonya tartalma:

  • Rost: 4 gramm
  • C-vitamin: 24%
  • K-vitamin: 36%
  • Mangán: 25%

A felsorolt ​​anyagokon kívül az áfonya körülbelül 85%-ban vízből áll, és egy egész csésze mindössze 84 kalóriát tartalmaz, 15 gramm szénhidráttal. Milyen hasznos, főleg nyáron, amikor fitten kell lennünk!

Az áfonya élelmi rostot tartalmaz. És mint tudjuk, a rostok segítik az emésztőrendszer zökkenőmentes működését. Ezen kívül az áfonya kiváló forrása a különféle vitaminoknak és ásványi anyagoknak, nevezetesen:

C vitamin

Aszkorbinsav néven is ismert. Az áfonyában található C-vitamin létfontosságú szerepet játszik a sebgyógyulás elősegítésében.

A vitamin

Az A-vitamin nélkülözhetetlen tápanyag az összes testi szövet és szerv növekedéséhez. E szervek közé tartozik a szív, a tüdő, a vesék, a bőr és a haj.

K vitamin

A K-vitamin vagy a filokinon (K1) elősegíti a véralvadáshoz és a csontépítéshez szükséges különféle fehérjék előállítását.

Mangán

A mangán részt vesz az emberi szervezet különféle anyagcseréjében, beleértve az aminosavakat, a koleszterint, a szénhidrátot és a glükózt.

Az áfonya az antioxidáns ételek királya

Az antioxidánsok megvédik a szervezetet a szabad gyököktől, amelyek instabil molekulák, amelyek károsíthatják a sejteket, és hozzájárulhatnak az öregedéshez és a betegségekhez.

Úgy gondolják, hogy az áfonya az egyik legmagasabb antioxidáns szinttel rendelkezik az összes gyakori gyümölcs és zöldség közül.

Az áfonyában található fő antioxidáns vegyületek a flavonoidoknak nevezett antioxidáns polifenolok családjába tartoznak.

Feltételezik, hogy a flavonoidok egy csoportja, különösen az antocianinok felelősek e gyümölcsök egészségére gyakorolt ​​számos jótékony hatásért.

Az áfonya csökkenti a DNS-károsodást, ami segíthet megelőzni az öregedést és a betegségeket.

Az oxidatív DNS-károsodás a mindennapi élet elkerülhetetlen része. Állítólag naponta több tízezer alkalommal fordul elő a tested minden sejtjében.

Mivel az áfonyában magas az antioxidáns tartalma, semlegesítheti a szabad gyökök egy részét, amelyek károsítják a DNS-t.

Egy tanulmányban 168 ember ivott naponta 1 liter vegyes áfonya-almalevet. Négy hét elteltével a DNS szabad gyökök által okozott oxidatív károsodása 20%-kal csökkent. Hát nem csodálatos!

Az áfonya megvédi a vér koleszterinszintjét a károsodástól

Az oxidatív károsodás nem korlátozódik a sejtjeire és a DNS-ére. Az is problémás, ha a “rossz” LDL-koleszterin oxidálódik.

Valójában a “rossz” LDL-koleszterin oxidációja döntő lépés a szívbetegség folyamatában.

Az áfonyában található antioxidánsok erősen összefüggenek az oxidált LDL csökkent szintjével. Ezzel az áfonyát a szíved első barátjává teszi.

Napi 50 gramm áfonya 8 hét alatt 27%-kal csökkenti az LDL oxidációját elhízott embereknél.

Egy másik tanulmány megállapította, hogy 75 gramm áfonya fogyasztása a fő étrendben jelentősen csökkentette a “rossz” LDL-koleszterin oxidációját.

Az áfonya csökkentheti a vérnyomást

Úgy tűnik, hogy az áfonya jelentős előnyökkel jár a magas vérnyomásban szenvedők számára, amely a szívbetegségek egyik fő kockázati tényezője.

Egy nyolchetes vizsgálatban az elhízott emberek, akiknél magas volt a szívbetegség kockázata, napi 50 gramm áfonya elfogyasztása után 4-6%-os vérnyomáscsökkenésről számoltak be.

Más vizsgálatok hasonló hatásokat tapasztaltak, különösen PMS-es nőknél.

Az áfonya segíthet megelőzni a szívbetegségeket

Egyes vizsgálatok arra utalnak, hogy az antocianinban gazdag gyümölcsök – például az áfonya – fogyasztása csökkenti a szívroham kockázatát.

Az áfonya segíthet fenntartani az agyműködést és javítja a memóriát.

Az oxidatív stressz felgyorsíthatja az agy öregedési folyamatát, negatívan befolyásolva az agyműködést.

Állatkísérletek szerint az áfonyában található antioxidánsok hatással lehetnek az agy azon területeire, amelyek elengedhetetlenek az intelligenciához.

Úgy tűnik, hasznot húznak az öregedő neuronokból, ami a sejtjelátvitel javulásához vezet. Az emberi kutatások is ígéretes eredményeket hoztak.

Az egyik ilyen tanulmányban kilenc enyhe kognitív károsodásban szenvedő felnőtt fogyasztott minden nap áfonyalevet. 12 hét után az agyműködés számos markere javult.

Egy hat évig tartó, több mint 16 000 felnőtt bevonásával végzett kutatás megállapította, hogy az áfonya és az eper akár 2,5 éven át lassítja a szellemi öregedést.

Az áfonyában található antocianinok cukorbetegség-ellenes hatással bírhatnak

Az áfonya más gyümölcsökhöz képest mérsékelt mennyiségű cukrot biztosít.

Egy csésze 15 gramm cukrot tartalmaz, ami egy kis almának vagy egy nagy narancsnak felel meg.

Úgy tűnik azonban, hogy az áfonyában lévő bioaktív vegyületek felülmúlják a cukor negatív hatásait, ha a vércukorszint szabályozásáról van szó.

A tanulmányok azt mutatják, hogy az áfonyában található antocianinok jótékony hatással vannak az inzulinérzékenységre és a glükóz anyagcserére. Ezek az antidiabetikus hatások mind az áfonyalé, mind a kivonat esetében megnyilvánulnak.

Egy 32 elhízott, inzulinrezisztenciában szenvedő beteg bevonásával végzett vizsgálatban minden nap két áfonyás turmix javította az inzulinérzékenységet.

Segíthet a húgyúti fertőzések leküzdésében

A húgyúti fertőzések (UTI) gyakori probléma a nők körében. Köztudott, hogy az áfonyalé segíthet megelőzni az ilyen típusú fertőzéseket.

Mivel az áfonya közeli rokonságban áll az áfonyával, sok olyan hatóanyaggal büszkélkedhet, mint az áfonyalében.

Ezeket az anyagokat tapadásgátlónak nevezik, és segítenek megakadályozni, hogy a baktériumok, például az E. coli a hólyag falához tapadjanak.

Nos, kicsi gyümölcsnek bizonyult, de nagy előnyökkel. A hozzáértők azt tanácsolják, hogy fogyasszuk nyersen, vagy változatos formában beiktathatjuk a napi menübe.