
Üres polcok a M&S üzletekben a kibertámadás után
Az utóbbi időszakban a Marks & Spencer (M&S) üzleteiben komoly kihívásokkal kellett szembenézniük, mivel egy kibertámadás következményeként sok boltban üres élelmiszerpolcokkal találkozhattak a vásárlók. A brit kiskereskedő működését súlyosan befolyásoló támadás miatt a cég online rendeléseit péntek óta felfüggesztették, miután a húsvéti hétvégén problémák merültek fel a kapcsolat nélküli fizetések és a Click & Collect szolgáltatás terén. A BBC információi szerint a cég várakozásai szerint az élelmiszer-ellátottság a hét végére normalizálódik, ám a támadás hátterében álló kiberbűnöző csoport, amely a DragonForce néven ismert, továbbra is aggasztó helyzetet teremtett.
A DragonForce csoport, amely viszonylag új szereplő a kibertámadások világában, egy többmillió fontos váltságdíjat kér a kiskereskedőtől, hogy véget vessen a támadásnak. Kevin Beaumont, a kibervédelemmel foglalkozó kutató megjegyezte, hogy az M&S egy olyan zsarolóprogrammal foglalkozik, amely igyekszik minél több adatot titkosítani az áldozatok számítógépein. A csoport a „ransomware as a service” modellt alkalmazza, ami azt jelenti, hogy bármely kiberbűnöző bérelheti a rosszindulatú szoftvert, amennyiben osztozik a DragonForce-zal a bevételeken.
Bár a pontos részletek nem ismertek, a szakértők arra figyelmeztettek, hogy a támadás mögött álló hacker csoport valószínűleg egy lazán szerveződő csoport, amely a Scattered Spider néven ismert. Az M&S megerősítette, hogy néhány boltban korlátozott élelmiszer-ellátottság tapasztalható, de a pontos mértéke egyelőre nem világos. A cég kénytelen volt offline állapotba helyezni néhány élelmiszerrel kapcsolatos rendszerét, hogy javítsa az elérhetőséget és minél hamarabb visszatérjen a normális működéshez.
A középső londoni Marble Arch boltban például a hiányzó termékekkel teli polcokon figyelmeztető táblák hirdették: „Kérjük, legyenek türelemmel, amíg megoldjuk a termékek elérhetőségét befolyásoló technikai problémákat.” Az M&S-t rendszeresen látogató Dot, aki 52 éves, azt mondta, hogy a polcok egy része meglehetősen üres volt. „Kerestem a kedvenc kekszemet, de nem találtam,” tette hozzá. Ken, aki 76 éves, szintén észlelte a korlátozott készletet, de megjegyezte, hogy a személyzet „tökéletesen kedves” volt a kibertámadás ellenére.
A cég emellett kezelni próbálja a termékek kis részének ellátási zavarait is, amelyeket az Ocado-nak szállítanak, amely az M&S online rendeléseit teljesíti és részben az M&S birtokában van. Bár a kapcsolat nélküli fizetések, a Click & Collect és az ajándékkártyák problémáit sikerült megoldani, a vásárlók továbbra sem tudnak online rendeléseket leadni. Az M&S legújabb pénzügyi eredményei szerint a brit piacon a cég ruházati és háztartási termékeinek körülbelül egyharmada online platformokon keresztül valósul meg, amely körülbelül 1,2 milliárd fontot jelent.
A támadás következményei a cég profitját is csökkenthetik, mivel sok vásárló más boltba megy vásárolni. A szakértők figyelmeztettek, hogy az online rendelés leállítása „majdnem olyan, mintha az egyik végtagját vágnák le”. Nayna McIntosh, az M&S korábbi vezetőségi tagja és a Hope Fashion alapítója elmondta, hogy nagyon nehéz döntés volt a pénteki leállítás, és hogy a második hét kezdetekor továbbra is fennálló probléma rendkívül fájdalmas a cég számára. Hozzátette, hogy az M&S népszerű márka, így a vásárlók valószínűleg elnézést adnak nekik, amennyiben átláthatóak maradnak a helyzettel kapcsolatban.
Az M&S nem az egyetlen cég, amely az utóbbi időben szenvedett online rendszereinek zavaraitól. A Morrisons szupermarket a 2024-es karácsonyi rendelései során szintén problémákkal küzdött, míg a Barclays és a Lloyds bankok 2025 elején tapasztaltak leállásokat. A kiskereskedelmi szektorban tapasztalható zűrzavarok tehát nem csupán az M&S-t érintik, hanem szélesebb körben is kihívások elé állítják a cégeket.

