
Amerika és Nagy-Britannia megegyezett a Trump által kivetett autó- és fémvámok csökkentéséről
Az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság közötti új kereskedelmi megállapodás keretében az amerikai kormány beleegyezett abba, hogy csökkenti az importvámokat egy meghatározott számú brit autóra, és lehetővé teszi bizonyos acél- és alumíniumtermékek vámmentes behozatalát az Egyesült Államokba. Az bejelentés jelentős megkönnyebbülést hoz a brit iparágak számára, amelyeknek a hónapok óta érvényben lévő újabb vámok miatt kellett szembenézniük. Az Egyesült Államok elnöke, Donald Trump januári hivatalba lépése óta számos új vámtételt vezetett be, amelyek a brit termékekre is kiterjedtek. A megállapodás azonban csak részleges enyhítést kínál, hiszen a többi brit termékre továbbra is 10%-os vámot róttak ki.
Bár a két ország vezetői, Sir Keir Starmer és Donald Trump, a megállapodást jelentősnek nevezték, a szakértők véleménye szerint a kereskedelmi feltételek alig változtak a Trump által bevezetett változtatások előtt. A bejelentések részletei meglehetősen szűkszavúak voltak, és hivatalos aláírásra sem került sor. Sir Keir Starmer, a brit Munkáspárt vezetője a Jaguar Land Rover egyik gyárából beszélve a megállapodást „fantasztikus alapnak” nevezte, amely segít megvédeni a brit munkahelyeket a kulcsszerepet játszó iparágakban, beleértve az autógyártást és az acélipart is. Kiemelte, hogy az Egyesült Államok a brit kormány legnagyobb szövetségese.
Trump a Fehér Házban „nagyszerű megállapodásnak” nevezte a megállapodást, és elutasította azokat a kritikákat, miszerint eltúlozza annak jelentőségét. A két fél megállapodott abban, hogy az Egyesült Államok csökkenti az autókra kivetett importvámot, amelyet Trump egy hónappal ezelőtt 25%-ra emelt, 10%-ra 100,000 autóra évente. Ez kedvező fejlemény a luxusautógyártók, például a Jaguar Land Rover és a Rolls Royce számára, de a jövőbeli növekedést korlátozhatja, mivel ez nagyjából megközelíti azt az összeget, amit az Egyesült Királyság az előző évben exportált.
Jonathan Reynolds, a brit üzleti ügyekért felelős miniszter a BBC-nek nyilatkozva elmondta, hogy az Egyesült Királyság napok választja el a több ezer munkahely elvesztésétől az autógyártók körében, amelyek az amerikai vámokkal néznek szembe. „Ez nagyon komoly helyzet volt,” mondta. „Ez a fordulat nélkül emberek veszíthették volna el a munkahelyeiket.” Az acél- és alumíniumtermékek vámtételeit, amelyeket Trump az év elején 25%-ra emelt, szintén csökkentették, és helyette kvótát állapítottak meg, mint ahogyan az korábban is volt.
A megállapodás részeként a két ország egyenként 13,000 metrikus tonna marhahús importját is engedélyezte, amely eddig 20%-os vám alá esett és 1,000 metrikus tonnára volt korlátozva. Az Egyesült Államok nyilatkozata szerint a változás jelentősen bővíti a brit piacon értékesített marhahús mennyiségét. Összességében az Egyesült Államok azt állítja, hogy a megállapodás 5 milliárd dolláros exportlehetőséget teremt, beleértve a 700 millió dolláros etanol- és 250 millió dolláros egyéb mezőgazdasági termékeket.
Gareth Stace, a UK Steel ügyvezető igazgatója üdvözölte a megállapodást, mondván, hogy az „jelentős megkönnyebbülést” nyújt az acélipar számára. Más üzleti csoportok azonban bizonytalanságot fejeztek ki. Duncan Edwards, a BritishAmerican Business vezérigazgatója úgy nyilatkozott, hogy „jobb, mint a tegnap, de határozottan nem jobb, mint öt héttel ezelőtt”. Míg a Munkáspárti képviselők dicsérték a megállapodást, az ellenzéki pártok részletesebb információkat és parlamenti ellenőrzést kértek.
A konzervatív párt vezetője, Kemi Badenoch kritikával illette a megállapodást, mondván, hogy az a brit importvámok csökkentését jelenti, míg az amerikaiak emelik azokat. A Liberális Demokraták szavazást követeltek a parlamentben, mondván, hogy ha a képviselők nem kapnak lehetőséget a véleménynyilvánításra, az „teljes tiszteletlenség lenne a közvélemény iránt”. Sir Ed Davey hangsúlyozta, hogy bármely kereskedelmi megállapodás részletei kulcsfontosságúak, különösen egy megbízhatatlan partnerrel, mint Trump.
A megállapodás révén a brit kormány továbbra is szélesebb kereskedelmi megállapodásra törekszik az Egyesült Államokkal, miután csökkentették az autó- és acélvámokat. Az Egyesült Államok elnöke szerint a vámok „a legfélreértettebb dolog” az üzleti életben, és további intézkedéseket helyezett kilátásba. A kereskedelmi megállapodás tehát nemcsak a brit autógyártókat segítheti, hanem a két ország közötti kereskedelmi kapcsolatok jövőjét is meghatározhatja.

