Gazdaság,  Tech

Xbox árak emelkednek világszerte a vámok miatti bizonytalanság közepette

A Microsoft nemrégiben bejelentette, hogy jelentősen megemeli az Xbox konzolok árait, hivatkozva a növekvő fejlesztési költségekre és a piaci körülményekre. Az áremelkedések mértéke országonként változik, a brit piacon például az Xbox Series S ára 50 fonttal, 299,99 fontra nőtt. Az Egyesült Államokban még drasztikusabb áremelkedések figyelhetők meg, ahol a Series X ára 100 és 130 dollár között emelkedett, a modelltől függően. A bejelentés hátterében álló okok között szerepelnek az amerikai vámok is, amelyek várhatóan tovább növelik a fogyasztói árakat, és globális gazdasági bizonytalanságot okoznak. Bár a Microsoft nem nevezte meg kifejezetten a vámokat, mint az áremelkedés egyik okát, az iparági elemzők úgy vélik, hogy ezek jelentős hatással vannak a piaci helyzetre.

A világ más tájain is emelkednek az Xbox árak, Európában például a Series S ára 80 euróval nőtt, míg Ausztráliában 50 dollárral emelkedett. Ez a trend komoly változást jelez az iparágban, ahol általában a konzolok megjelenését követően csökkennek az árak. A Microsoft a hivatalos blogján megjegyezte, hogy megértjük, hogy ezek a változások kihívások elé állítják a vásárlókat, és a döntést alapos mérlegelés előzte meg a piaci körülmények és a növekvő fejlesztési költségek figyelembevételével.

Kedhrin Gonzalez, a Rip & Tear stúdiók alapítója a BBC-nek nyilatkozva kifejtette, hogy a hír nem meglepő, hiszen a jelenlegi vámzavarok által okozott helyzet „elkerülhetetlen” áremelkedést eredményezett. Szerinte a játékosok érzik majd a legnagyobb hátrányt, és a jövőben nem sok remény van arra, hogy az árak csökkenjenek. Gonzalez figyelmeztetett, hogy ez jelentősen befolyásolhatja a Microsoft már amúgy is szerény Xbox-eladásait, és szélesebb ipari következményekkel is járhat. Hozzátette, hogy ez valószínűleg nem az utolsó árnövekedés, amivel találkozunk.

Christopher Dring, aki a The Game Business hírlevélben ír az iparágról, szintén megjegyezte, hogy a vámok „biztosan” részei voltak az áremelési döntésnek. Rámutatott, hogy mivel a kiegészítők és alkatrészek többsége Kínában készül, a kapcsolat nyilvánvaló. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy más tényezők is közrejátszanak, például az infláció, a devizaárfolyamok változása és a „vállalkozások általános növekvő költségei”. Dring szavai szerint mindez komoly zűrzavart okoz egy olyan iparágban, amelyben a növekedés korlátozott.

A konzoljáték szektor az elmúlt 20 évben alig növekedett felhasználószámban, miközben a gyártási és a játékkészítési költségek exponenciálisan emelkednek. Minden költségnövekedés, még ha az kicsi is, komoly hatással lehet ezeknek az eszközöknek a jövedelmezőségére. Történelmileg a konzolok megjelenését követően az árak általában csökkenni szoktak, ám a jelenlegi generáció esetében ennek éppen az ellenkezője figyelhető meg. Például a Sony eredetileg a PlayStation 5 digitális kiadását 360 fontért kínálta 2020-ban, de az ára azóta 429,99 fontra emelkedett.

A jövőbeli Xbox játékok ára is kérdéses, mivel a vállalat bejelentette, hogy 2025-re várhatóan „néhány új, első fél játékunk” ára 79,99 dollár lesz. Ez az ár megegyezik a Nintendo által bejelentett Mario Kart World árképzésével, amely aggodalmakat keltett a játékosok körében, akik azt „hozzáférhetetlennek” nevezték. A Microsoft azonban tisztázta, hogy nem tervezi a meglévő játékok áremelését, csak bizonyos új címekét, amelyeket a cég saját maga fejlesztett. Az árak helyi szinten eltérhetnek az egyes országokban és platformokon, így a Microsoft nem tudott nyilatkozni arról, hogy a jövőben tervez-e árnövelést az Egyesült Királyságban is.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cze1zn9d9p4o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük