
Xbox árak emelkednek világszerte a vámok miatti bizonytalanság közepette
A Microsoft jelentős áremelést hajtott végre az Xbox konzolok árában, amelyet a fejlesztési költségek növekedésével és a „piaci körülményekkel” indokolt. Az áremelés mértéke országonként eltér, az Egyesült Királyságban például az Xbox Series S ára 50 fonttal emelkedett, így most 299,99 fontba kerül. Az Egyesült Államokban még drasztikusabb áremelkedések történtek, ahol a Series X ára 100 és 130 dollár között emelkedett, attól függően, hogy melyik modellről van szó. Az Egyesült Államokban bevezetett vámok is szerepet játszhatnak az árak növekedésében, amelyeket a szakértők szerint a fogyasztók számára is magasabb költségeket eredményeznek. Fontos megjegyezni azonban, hogy a Microsoft nem állította egyértelműen, hogy a vámok lennének az áremelés mögötti okok.
A globális piacon az Xbox árainak emelkedése más országokat is érint, például Európában a Series S ára 80 euróval, Ausztráliában pedig 50 dollárral nőtt. Ez a változás jelentős eltérést mutat egy olyan iparágban, ahol a konzolok megjelenése után általában a árak csökkennek. A Microsoft egy blogbejegyzésben hangsúlyozta, hogy megértik, hogy ezek a változások nehézségeket okoznak, és hogy az áremeléseket gondos mérlegelés után hozták meg a piaci körülmények és a növekvő fejlesztési költségek figyelembevételével.
Kedhrin Gonzalez, a Rip & Tear stúdiók alapítója a BBC-nek nyilatkozva kifejtette, hogy az áremelés elkerülhetetlen volt, és a jelenlegi vámzavarok katalizátornak bizonyultak. „A játékosok fogják a legnagyobb kárt szenvedni, és alig van remény a csökkentésre” – tette hozzá. Gonzalez úgy véli, hogy a Microsoft már eddig is visszafogott Xbox eladásait jelentősen befolyásolhatja az áremelés, és szélesebb iparági következményekhez is vezethet. „Valószínűleg ez nem az utolsó áremelés, amit látunk” – tette hozzá.
Christopher Dring, aki a játékiparról ír a The Game Business hírlevelében, szintén úgy vélte, hogy a vámok „biztosan” részei voltak a döntésnek. „Mivel a kiegészítők és alkatrészek Kínában készülnek, a kapcsolat egyértelmű” – mondta. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy más tényezők is szerepet játszanak, mint például az infláció, a valutaárfolyamok változása, valamint az üzleti költségek általános emelkedése. „Mindez egy olyan iparágban okoz zűrzavart, amelynek növekedése korlátozott” – tette hozzá. A konzoljáték szegmens az utóbbi 20 évben alig nőtt felhasználók számában, miközben a gyártási és játékfejlesztési költségek exponenciálisan emelkedtek. „Bármilyen költségnövekedés, még egy kis vám is, komoly hatással lehet ezeknek az eszközöknek a nyereségességére.”
A konzolok megjelenése utáni években általában árcsökkenés tapasztalható, de az aktuális generáció esetében ennek éppen az ellenkezője figyelhető meg. Például a Sony a PlayStation 5 digitális kiadását 360 fontért listázta az Egyesült Királyságban a 2020-as megjelenéskor, de az ára az évek során 429,99 fontra emelkedett. Eközben a jövőbeli Xbox játékok ára is kérdésessé vált, mivel a cég bejelentette, hogy 2025-re „néhány új, elsőféle játékunk” ára 79,99 dollár lesz. Ez megegyezik azzal az árral, amit a Nintendo a közelgő Mario Kart World játékáért bejelentett, és amely aggodalmat keltett a játékosok körében, akik „elérhetetlennek” nevezték azt.
A Microsoft azonban tisztázta, hogy nem tervezi a meglévő játékok áremelését, csak bizonyos új címek esetében, amelyeket a cég maga fejleszt. Ugyanakkor nem közölte, hogy tervezik-e a jövőbeli játékok árának emelését az Egyesült Királyságban is. „A helyi árak eltérhetnek az egyes országokban és platformokon” – mondta a cég. A Microsoft áremelése tehát nem csupán a játékosokat érinti, hanem szélesebb körű hatásokkal is járhat az iparág számára.

