
M&S felfüggeszti online rendeléseit és visszatérítéseket indít kibertámadás után
A Marks & Spencer (M&S) bejelentette, hogy leállította az online rendeléseket, miután a vállalat komoly nehézségekkel küzd egy kibertámadás következményeivel. Az ügyfelek már a múlt hétvégén jelezték a problémáikat, és kedden a kiskereskedő megerősítette, hogy „kiberincidenssel” áll szemben. Azóta a M&S teljesen felfüggesztette az online rendeléseket a weboldalán és az applikációjában, beleértve az élelmiszer- és ruházati kiszállításokat is. A vállalat azt is közölte, hogy visszatéríti azokat a rendeléseket, amelyeket pénteken adtak le a vásárlók. A bejelentést követően a cég részvényei 5%-kal estek vissza, majd később valamelyest helyreálltak. A szombati reggeli állapot szerint az online rendeléseket továbbra is szüneteltették.
A Marks & Spencer a közösségi médiában is kifejezte sajnálatát az ügyfelek felé, hangsúlyozva, hogy tapasztalt csapata, a vezető kibervédelmi szakértők támogatásával, keményen dolgozik az online és applikációs vásárlás újraindításán. A vállalat rendkívül hálás a vásárlók, kollégák és partnerek megértéséért és támogatásáért. A boltjaik továbbra is nyitva tartanak, annak ellenére, hogy az online rendelésekkel kapcsolatos problémák fennállnak. Korábban a cég a kontaktmentes fizetések, a Click & Collect szolgáltatás és az ajándékutalványokkal történő vásárlások során is problémákkal küzdött. Az online rendelés felfüggesztése óta a M&S reagált a közösségi médiában megjelenő bejegyzésekre, figyelmeztetve az ügyfeleket, hogy ezek a problémák továbbra is fennállnak. Az ajándékutalványok, elektronikus ajándékutalványok és a hitelesítési nyugták jelenleg nem használhatók mint fizetési mód sem az üzletekben, sem online.
Ugyanakkor a cég arról is tájékoztatta a vásárlókat, hogy ha már értesítést kaptak arról, hogy egy termék készen áll a személyes átvételre, akkor az üzletbe belépve átvehetik azt. Az üzletekben az összes csomagot a további értesítésig megőrzik, így nem áll fenn annak a veszélye, hogy visszaküldésre kerülnek. Néhány vásárló azonban kritikával illette a vállalatot a helyzet kezelésével kapcsolatban, különösen az ügyfelek tájékoztatásának módját illetően. Egy vásárló azt írta a közösségi médiában, hogy miután a cég tegnap este közölte vele, hogy az ajándékutalványok problémáját megoldották, a boltban ismét visszautasították. Elmondása szerint ez már a negyedik nap volt, hogy hiába próbálkozott a M&S ajándékutalványának használatával.
A frusztrációk ellenére néhány vásárló dicsérte az üzletek személyzetét, amiért jól kezelték a helyzetet, és arra kérték az ügyfeleket, hogy ne a dolgozókon vezessék le a feszültséget. Ugyanakkor sokan továbbra is kérdéseket tettek fel arról, hogy a már meglévő vásárlások, rendelések és visszatérések hogyan fognak érintett lenni a kibertámadás következményei által.
Az online élelmiszerkereskedő, az Ocado, amely M&S élelmiszereket értékesít, nem érintett a problémákban, mivel teljesen különálló rendszeren működik. Az Információs Biztos Hivatala a BBC-nek nyilatkozva elmondta, hogy a M&S „értékeli az információkat”, amelyeket a cég a kibertámadás után nyújtott. A vállalat kedden közölte, hogy értesítette a Nemzeti Kiberbiztonsági Központot (NCSC) az incidensről, és a Nemzeti Bűnüldözési Ügynökség (NCA) is jelezte, hogy együttműködik az NCSC-vel a cég támogatásában.
A pénteki frissítésben a M&S elmondta, hogy az online rendelések felfüggesztése a „proaktív kezelés” része, amely a kibertámadás következményeit célozza. A M&S csapata – a vezető szakértők támogatásával – rendkívül keményen dolgozik az online működés helyreállításán, hogy továbbra is jól szolgálják ki ügyfeleiket. A kibertámadás következményei miatt azonban a szakértők spekulálnak arról, hogy mi állhat a háttérben. Nathaniel Jones, a Darktrace kibervédelmi cég biztonsági és mesterséges intelligencia stratégiáért felelős alelnöke elmondta, hogy a M&S online értékesítésének leállítása azt mutatja, milyen gyorsan képesek a kibertámadások megrendíteni a kiskereskedelmi működést mind digitális, mind fizikai csatornákon. William Wright, a Closed Door Security kibervédelmi cég munkatársa pedig úgy véli, hogy ennek a helyzetnek „lényeges hatása” lehet a cég pénzügyeire, hiszen az adatok szerint az üzlet forgalmának közel egynegyede online történik, így bármennyi ideig is tart a leállás, az M&S-t anyagilag érinteni fogja.
A Marks & Spencer a legújabb nagy márka, amely jelentős zűrzavart tapasztalt online szolgáltatásai terén az utóbbi hónapokban. Az elmúlt év karácsonyi időszakában a Morrisons hatalmas problémákkal küzdött, rendeléseket töröltek, és akciókat nem alkalmaztak. Ezt követően az év első két hónapjában két nagyobb banki leállásra került sor, ami sokak számára kifizetési napra esett. Januárban a Barclays súlyos IT problémái érintették a bank applikációját és online banki szolgáltatásait, később pedig kiderült, hogy a Barclays akár 12,5 millió font kártérítést is fizethet. Februárban több bank, köztük a Lloyds is hasonló problémákkal szembesült, ami miatt a vállalkozások nem tudták kifizetni alkalmazottaikat. A NCSC arra figyelmezteti a cégeket, hogy ellenőrizzék IT ügyfélszolgálatuk „jelszó-visszaállítási folyamatait”, mivel a hackerek célpontjukká teszik a kiskereskedőket. A Marks & Spencer vezetője sajnálatát fejezte ki a zűrzavar miatt, ami az online működésük felfüggesztéséhez vezetett. A cég nem árulta el, hogy ki hajtotta végre a támadást, vagy hogy mikor állnak helyre a rendszereik, ami arra utal, hogy a helyzet komoly. A BBC értesülései szerint az élelmiszerellátásra vonatkozó normalizálódás a hét végére várható.

