Hírek,  Műszaki

Hajófelvétel rögzítette a Titan tengeralattjáró robbanását

2023 júniusában tragikus esemény játszódott le az Atlanti-óceán mélyén, amikor az Oceangate Titan nevű tengeralattjáró elveszett. A szubmerszibilis 90 perccel a Titanic roncsainak megtekintése céljából végrehajtott merülés során robbant fel, ezzel öt ember életét követelve. A fedélzetén utazott Stockton Rush, az Oceangate vezérigazgatója, Hamish Harding brit felfedező, Paul Henri Nargeolet francia búvár, valamint Shahzada Dawood brit-pakisztáni üzletember és 19 éves fia, Suleman. Az utasok jelentős összeget fizettek az Oceangate-nak, hogy a Titanic roncsát 3,800 méter mélységben megtekinthessék.

A BBC egy dokumentumfilm keretein belül, amelynek címe „Implosion: The Titanic Sub Disaster”, részletes betekintést nyújtott az Egyesült Államok Parti Űrszolgálatának (USCG) nyomozásába, amely az események után indult. A dokumentumfilm során közzétett felvételek bemutatják, hogy Wendy Rush, Stockton Rush felesége, éppen a tengeralattjáró támogatására szolgáló hajón tartózkodott, amikor meghallotta a robbanás zaját. A felvételen látható, ahogyan Wendy kérdezi a körülötte állóktól: „Mi volt az a durranás?”. A videót az USCG a nyomozás bizonyítékaként mutatta be, amely az utóbbi két évben a tengeralattjáró katasztrofális meghibásodását vizsgálta.

A dokumentumfilm arra is rámutatott, hogy a tengeralattjáró karbonszálas anyaga már egy évvel a tragikus merülés előtt elkezdett szétesni. A Titan támogatására szolgáló hajó a merülés alatt a tengeralattjáró közelében tartózkodott, és a felvétel szerint Wendy Rush egy számítógép előtt ült, amely az üzenetek küldésére és fogadására szolgált. Amikor a tengeralattjáró körülbelül 3,300 méteres mélységbe ért, egy ajtócsapódásra emlékeztető hangot hallottak. Wendy ekkor megállt, majd megkérdezte a többi Oceangate munkatárstól, hogy mi volt az a zaj. Pár pillanat múlva azonban egy üzenetet kapott a tengeralattjárótól, amely arról tájékoztatta, hogy két súlyt ledobtak, így tévesen azt hitte, hogy a merülés a tervek szerint halad. Az USCG szerint azonban a zaj valójában a Titan összeomlásának hangja volt. Az üzenet, amely a meghibásodás előtt érkezett, hosszabb időt vett igénybe, hogy eljusson a hajóra, mint maga a robbanás hangja. A Titan fedélzetén tartózkodó öt ember azonnal életét vesztette.

A tragikus merülés előtt mélyvízi szakértők és korábbi Oceangate alkalmazottak is figyelmeztettek a Titan tervezési hibáira. Egy szakértő a tengeralattjárót „elborzasztónak” nevezte, és azt állította, hogy a katasztrófa „elkerülhetetlen” volt. A Titan soha nem esett át független biztonsági értékelésen, amelyet tanúsítványnak neveznek. Különösen aggasztó volt, hogy a hajóteste – ahol az utasok ültek – karbonszálas anyagból készült, amely nem megbízható a nyomás alatt. Az USCG megállapította, hogy a hajó teste a merülés során kezdett el szétesni, amely egy évvel a tragédia előtt, a 80. merülés során történt.

Egy másik utas, Oisin Fanning, aki a legutolsó merülésen részt vett a katasztrófa előtt, elmondta, hogy ha tudta volna, amit ma tud, soha nem vállalta volna a merülést. A mélytengeri felfedező, Victor Vescovo szintén kifejezte aggályait a Titan kapcsán, és figyelmeztette az embereket, hogy a tengeralattjáróba való bejutás olyan, mint orosz rulettet játszani. A robbanás után a Titan darabjait az Atlanti-óceán fenekén találta meg az USCG, holttestek nélkül, de Stockton Rush ruházatát és néhány üzleti névjegyet is találtak.

A nyomozás végső jelentését az USCG várhatóan az év végén publikálja, amely célja a tragédia okainak feltárása és hasonló katasztrófák megelőzése a jövőben. Christine Dawood, aki férjét és fiát veszítette el a balesetben, úgy nyilatkozott, hogy az esemény örökre megváltoztatta az életét. Az Oceangate kifejezte részvétét a tragédiában érintett családoknak, és a baleset óta felfüggesztette működését, hogy teljes mértékben együttműködjön a nyomozó hatóságokkal. A baleset következményei valószínűleg hosszú éveken át érezhetőek maradnak, és már most is több magánpert indítottak a tragédia kapcsán.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c5yg5qggvwjo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük