
Amerikai zöldenergia cégek készülnek a szövetségi támogatások csökkentésére
A HIF Global, az Egyesült Államok zöld üzemanyaggyártó cége, ambiciózus tervekkel állt elő Texas Matagorda megyéjében: egy 7 milliárd dolláros (5,2 milliárd font) kereskedelmi méretű e-metanol gyár építésével, amely a világpiac ellátására szolgálna. A vállalat állítása szerint ez lenne a világ legnagyobb ilyen létesítménye, amely a megkötött szén-dioxidot és a zöld hidrogént használná fel, amit a helyszínen, megújuló energiaforrások segítségével állítanak elő. Az üzem építése több ezer új munkahelyet teremtene, és a termék jelentős mértékben hozzájárulna a hajók és repülőgépek környezetbarát működéséhez. Jelenleg azonban a cég még nem hozta meg a végleges befektetési döntést, mivel arra vár, hogy a republikánus többségű Kongresszus mit lép a tiszta energia adókedvezményeivel kapcsolatban, különös figyelemmel a tiszta hidrogén termelésére vonatkozó kedvezményre.
A támogatások sorsa egy széleskörű költségvetési törvényjavaslat része, amelyet jelenleg a Szenátus vizsgál. Az alsóház által elfogadott jogszabályváltozat csökkenti a hidrogén adókedvezményt, és egyéb kedvezményeket is visszavon. A tiszta hidrogén adókedvezmény segíthetne csökkenteni a létesítményben alkalmazott amerikai technológia költségeit, és versenyképessé tenné a kínai e-metanol gyártókkal szemben – mondja Lee Beck, a HIF Global globális politikai és kereskedelmi stratégiáért felelős alelnöke. Beck hozzátette, hogy bár a cél nem az, hogy hosszú távon az adókedvezményekre támaszkodjanak, az üzem elindításához elengedhetetlen a támogatások biztosítása.
A helyzet azonban nem könnyű, mivel az Egyesült Államok nem az egyetlen terület, ahol a cég működik. A Trump-adminisztráció különösen ellenségesen viszonyult a zöld energiához, 2017 óta számos olyan intézkedést hozott, amelyek hátráltatták a megújuló energiaforrások fejlesztését. A volt elnök intézkedései között szerepelt az Egyesült Államok kilépése a párizsi klímaegyezményből, valamint a megújuló energia projektek felfüggesztése a szövetségi területeken. Trump emellett arra utasította a hivatalokat, hogy állítsák le a Zöld Új Megállapodás alapjait képező támogatásokat, amelyek a Biden-adminisztráció alatt indultak. Ezek a támogatások, együtt a tiszta energia adókedvezményekkel, milliárdokat pumpáltak az amerikai zöld energia fejlesztésébe.
A Brookings Institution kutatóintézet képviselője, Adie Tomer szerint mostoha időszakot élünk, amelyben az Egyesült Államok éppen az ellenkező irányba halad, mint a fejlett világ többi része. Az elnöki rendeletek miatti bírósági csatározások is folyamatban vannak, amelyek végül a Legfelsőbb Bíróság elé kerülhetnek. Eközben a különböző hivatalok saját átvilágításokat végeznek, és saját döntéseiket hozzák meg. Jessie Stolark, a Szénmegkötő Szövetség ügyvezető igazgatója a kormányzati iránymutatások hiányosságaira hívta fel a figyelmet. A szövetség tagjai sikeresen pályáztak projektfinanszírozásra, de a következő szakaszokhoz szükséges források elérhetősége bizonytalan.
Az IRA (Inflációs Csökkentési Törvény) sorsa is kérdéses, mivel a Kongresszus hatásköre alá tartozik módosítani vagy eltörölni. A költségvetési törvényjavaslat célja, hogy véglegesen meghosszabbítsa Trump első ciklusának adócsökkentéseit, miközben máshol spórol. A várakozások szerint az IRA adókedvezményei, amelyek 2032 végén járnak le, jelentős csökkentésen fognak átesni, még akkor is, ha az IRA-t nem törlik el teljesen. A fogyasztói adókedvezmények, például az elektromos járművek vásárlására vonatkozó támogatások is veszélyben vannak, ahogy sok más kedvezmény is, amelyek a tiszta energia előállítását és a tiszta energia alkatrészek gyártását segítik.
A helyzet összetettségét tovább fokozza, hogy a tiszta energia projektek körüli bizonytalanságok és a támogatások csökkentése a vállalatok döntéseit is befolyásolják. A LanzaJet például, amely fenntartható repülőgép-üzemanyagot termel, már nemcsak a klímaváltozásra összpontosít, hanem a helyben előállított nyersanyagok energiahasználatára is. A cég egy 3 millió dolláros támogatásra vár, amelyet a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) ítélt meg, de a folyamat jelenleg megakadt. A jövő tehát kérdések sorát veti fel, és a zöld energia iparág számára izgalmas, de egyben kihívásokkal teli időszak elé nézünk.

