
Vasúti járművezetői korhatár 18 évre csökkentve
A brit vasúti szolgáltatások területén jelentős változások várhatóak, miután a kormány bejelentette, hogy a vonatvezetők minimális életkorát 18 évre csökkentik, ezzel lehetőséget adva a fiatalok számára, hogy belépjenek a szakmába. Az intézkedés célja, hogy orvosolja a vonatvezetők hiányát, amely egyre nagyobb problémát jelent a brit vasúti közlekedésben. Az iparágban tapasztalható hiányosságok miatt a vonatjáratok rendszeresen leállnak, ami jelentős kényelmetlenséget okoz az utasok számára. A brit kormány a közlekedési miniszter, Heidi Alexander vezetésével arra figyelmeztetett, hogy a helyzet a jövőben romlani fog, mivel a gépészek egyre növekvő létszámban nyugdíjba vonulnak, és a helyükre nehezen találnak megfelelő utódokat.
A változás bejelentésekor Alexander hangsúlyozta, hogy ez egy merész lépés a vasúti szolgáltatások javítása érdekében, amely számos új munkahelyet is teremt. Az Aslef szakszervezet üdvözölte a döntést, mondván, hogy ez új lehetőségeket nyújt a frissen végzett iskolások és főiskolások számára. Az egyik fiatal vonatvezető, Charlie Eric Potts, aki 22 éves és Nottinghamshire-ből származik, elmondta, hogy már 18 éves korában szeretett volna pályázni, de a korhatár miatt várnia kellett. Hozzátette, hogy édesapja is vonatvezető, és mindig is lenyűgözte a szakma. Az új szabályozás lehetőséget ad a fiatal, tehetséges embereknek, hogy belépjenek a vasúti iparba, és ezáltal a munkaerőpiac fiatalabbá és sokszínűbbé váljon.
A Rail Safety and Standards Board kutatása alapján megállapította, hogy a 18 éves fiatalok képesek biztonságosan végezni a vonatvezetői feladatokat. Az Egyesült Királyságban több vonatüzemeltető cég is a „pihenőnapos munkavégzésre” támaszkodik, ami azt jelenti, hogy a vonatvezetők önkéntes alapon vállalnak extra műszakokat, hogy fenntartsák a menetrend szerinti járatokat. Ugyanakkor, ha nincs elegendő önkéntes, vagy ha a vezetők betegek, az komoly zavarokat okozhat az utasok utazásaiban. Az Egyesült Királyság Közlekedési Minisztériuma (DfT) szerint a járatlemondások 87%-a a vonatvezetők hiányára vezethető vissza.
A brit vonatvezetők átlagos életkora 48 év, és a becslések szerint 2029-re a vezetők 30%-a nyugdíjba vonul. Jelenleg a vonatvezetőknek kevesebb mint 9%-a nő, és csupán 12%-uk származik etnikai kisebbségből. Elizabeth Kirby, egy 34 éves vonatvezető Lincolnshire-ből, a BBC-nek nyilatkozva elmondta, hogy a szabályozás megváltozása „csodálatos lehetőséget” teremt a fiatalok számára, hiszen szélesíti a jelöltek körét és számos új lehetőséget kínál a vasúti iparban.
A vonatvezetők bérezésével kapcsolatos sztrájkok 2022 júliusától 2024 szeptemberéig komoly zavarokat okoztak a vasúti közlekedésben, mígnem egy béremelési megállapodás megszületett. A kormány és az Aslef szakszervezet nem kívánta megerősíteni, hogy a vonatvezetők átlagos bére mennyivel emelkedik a legújabb megállapodások után. Az adatok szerint az átlagos éves jövedelem 2023-ban 60,055 font volt, míg a BBC becslése alapján ez 2024/25-re körülbelül 69,000 fontra nőhet. A DfT szerint a bérek eltérőek a különböző vonatüzemeltető cégeknél, de az átlagos kezdő fizetés 30,000 font évente, amit a tapasztalat megszerzésével fokozatosan növelhetnek a vezetők.
A DfT úgy véli, hogy az új munkalehetőségek és gyakornoki programok már decembertől elérhetők lesznek a 18 éves fiatalok számára. Az előző konzervatív kormány által tavaly végzett konzultáció a minimális korhatár csökkentéséről „tömeges támogatást” kapott az iparban. Alexander hangsúlyozta, hogy a munkájukra elhivatott fiatalok segítése kulcsfontosságú az ország gazdaságának fellendítésében. Mick Whelan, az Aslef szakszervezet főtitkára is kiemelte, hogy a fiatalok jelenleg kimaradnak a vonatvezetői pályából, mivel nem várnak 20 éves korukig, hogy elinduljanak a karrierjük felé. A minimális korhatárt már korábban csökkentették Franciaországban, Németországban, Hollandiában és Svájcban, míg a londoni közlekedési vállalat 2007-ben lehetőséget biztosított a 18 évesek számára a metróvezetői gyakornoki programokban.

