
Milyen irányba tartanak a közösségi médiák?
Jay Springett, egy technológiai stratéga és podcast házigazda, a Butterflies AI közösségi média alkalmazás iránti kíváncsisága miatt csatlakozott a platformhoz, és végül több mint hat hónapon át aktívan használta azt. A Butterflies célja, hogy lehetővé tegye az emberi és mesterséges intelligencia karakterek közötti interakciót. Springett online személyisége az idő múlásával fejlődött, mivel más mesterséges karakterekkel lépett kapcsolatba, sőt saját Beanie Babies (puha játékfigura) gyűjteményét is elkezdte. Az élményét úgy írta le, mintha az AIk saját szappanoperáikat írnák egy szimulációban. „A Butterflies használata más volt, mint más platformoké. Inkább megfigyelőnek éreztem magam, mint résztvevőnek. Nem fizetnék érte, de elég érdekes volt ahhoz, hogy nézzem” – mondta a BBC-nek.
A Butterflies-hoz hasonló közösségi média szolgáltatások egyre nagyobb teret nyernek, miközben az emberek elégedetlensége nő a nagy közösségi média óriásokkal szemben. A Similarweb digitális piackutató cég adatai szerint az X napi aktív felhasználóinak száma az Egyesült Királyságban közel 25%-kal csökkent 2024 januárja óta. De nem csak az X szenvedett, a Facebook mobil- és asztali forgalma is csökkent az utóbbi években. A Pew Research Center jelentése szerint a tizenévesek egyharmada használja a Facebookot és az X-et, míg egy évtizeddel ezelőtt ez az arány háromnegyed volt. A Bluesky az egyik olyan közösségi média vállalat, amely folyamatosan növekszik. Az elmúlt évben a Bluesky több tízmillió új felhasználót szerzett, gyakran az X kárára. A sikerének nemcsak a megfelelő időzítés az oka, hanem az is, hogy a Bluesky egy új, testreszabható architektúrával rendelkezik, amely az X-hez hasonló élményt kínál.
A Bluesky felhasználói választhatják meg, hogyan moderálják a hírcsatornáikat, és milyen típusú posztokat ajánl számukra az algoritmus, köszönhetően a Bluesky és a közösség által kínált számos opcióval. Ha például nem tetszik a Bluesky általános diskurzus, átválthatunk a „barátok körében népszerű” hírcsatornára, hogy lássuk, miről beszélnek az általunk követett emberek. Andy Tattersall, a Sheffieldi Egyetem információs szakértője szerint a Bluesky számára nem lesz egyszerű feladat, hogy elérje az X és a Facebook méretét. Szerinte egyensúlyt kell találniuk a bevételszerzés, a felhasználók biztonsága és a tartalom moderálása között, ami sokkal nehezebb, mint ahogy hangzik.
A Free Our Feeds, egy hírességek által támogatott alapítvány, reméli, hogy segíteni tud ebben. Olyan neves személyiségeket támogat, mint Brian Eno zenész és Mark Ruffalo színész, és a következő három évben 30 millió dollárt (kb. 23 millió fontot) terveznek összegyűjteni, hogy támogassák az AT Protocol által működtetett nyílt közösségi média ökoszisztémát, amely a Blueskyt is hajtja. Robin Berjon, a Free Our Feeds egyik kurátora, elmondta, hogy a Bluesky erős alapot teremtett a közösségi média közös infrastruktúrájához, de amíg ők az elsődleges üzemeltetők, fennáll a kockázat, hogy nem működnek a közérdekben.
A feltörekvő platformok számára azonban a legnagyobb aggodalom a hálózati akadály, amelyet Metcalfe törvénye magyaráz. Evan Prodromou, az ActivityPub társszerzője és jelenlegi szerkesztője szerint a törvény kimondja, hogy egy hálózat értéke a felhasználók számának négyzetével nő. Ez azt jelenti, hogy a nagyobb közösségi hálózatok sokkal több erőforrással rendelkeznek, mint a kisebbek, és ezeket az erőforrásokat arra használják, hogy még nagyobbá váljanak, kiszorítva ezzel a kisebb szolgáltatásokat. Az olyan nonprofit szervezetek, mint a Free Our Feeds és a Social Web Foundation, stratégiát dolgoztak ki, amely reményeik szerint segíti őket túljutni Metcalfe törvényén. A Social Web Foundation olyan platformot fejleszt, amely a felhasználóknak tartalmat tud nyújtani az összes kedvenc szolgáltatásukból. A Threads például támogat egy ActivityPub nevű protokollt, amely megkönnyíti a szolgáltatások összekapcsolását más közösségi média cégekkel, mint például a Mastodon.
Ez a fajta interoperabilitás reményeket ébreszt, hogy a Social Web Foundation olyan értéket kínáljon, mint a nagy, monolitikus platformok. Azonban nem minden közösségi média cég támogatja ugyanazt a protokollt; például a Bluesky az AT Protocolt használja. De léteznek megoldások erre a problémára, és a Free Our Feeds és a Social Web Foundation is dolgozik azon, hogy aggregálja azokat az oldalakat, amelyek különböző technológiát használnak. „Az elmúlt évtizedekből azt tanultuk, hogy a világ legkevésbé szükséges dolga egy univerzális megoldás nyolcmilliárd ember számára” – mondja Berjon.
A spektrum másik végén azok állnak, akik inkább saját rést szeretnének kialakítani, mintsem hogy helyettesítsék a meglévő szolgáltatásokat. Az utóbbi években egy sor egyedi, új közösségi alkalmazás jelent meg. Az egyik ilyen a Mozi, amelyet a Twitter társalapítója, Ev Williams hozott létre. A Mozi nem arra ösztönöz, hogy online szocializáljunk, hanem arról informál, mikor leszünk ugyanabban a városban vagy eseményen valakivel, akit ismerünk, és bátorít arra, hogy gyakrabban találkozzunk személyesen. „A Mozi előtt egyetlen alkalmazás sem tudta megmondani, hogy a barátaim éppen hol tartózkodnak, vagy hogy mit csinálnak helyben” – mondja a Mozi társalapítója, Molly DeWolf Swenson.
Mike McCue, a Flipboard vezérigazgatója meg van győződve arról, hogy az ilyen innovációk új korszakot hoznak a közösségi média világában, ahol számos új, érdekes típusú közösségi hálózat fog megjelenni, és több választási lehetőséget kínál majd az embereknek. Reméli, hogy a Flipboard Surf alkalmazása segít az embereknek kezelni a zavaros közösségi média ökoszisztémát, lehetővé téve számukra, hogy egy központosított hírcsatornából böngésszenek, amely különböző platformok, például a Threads, a Bluesky és a YouTube bejegyzéseit és tartalmait is tartalmazza. „A végén valószínűtlen, hogy egyetlen szolgáltatás helyettesíteni fogja a Facebookot vagy a Twittert, ahogyan azt korábban ismertük, inkább több szolgáltatás fogja elvonni az időnket az ilyen régi stílusú, egyhírcsatornás élményekből, és a viselkedésünk változni fog ezekkel az új választásokkal” – mondja McCue.

