Gazdaság,  Tech

Globális Xbox áremelkedés a vámok bizonytalansága miatt

A Microsoft nemrégiben jelentette be, hogy jelentősen megemeli az Xbox konzolok árait, hivatkozva a növekvő fejlesztési költségekre és a „piaci feltételekre”. Az áremelkedések mértéke országonként változik: az Egyesült Királyságban az Xbox Series S ára 50 fonttal nőtt, így már 299,99 fontra emelkedett. Az Egyesült Államokban még drasztikusabb áremelkedés tapasztalható, ahol a Series X ára 100 és 130 dollár között nőtt, a modelltől függően. A bejelentés egybeesik az amerikai vámtarifák emelkedésével, amelyek a szakértők szerint a fogyasztói árak növekedését eredményezhetik, ez pedig globális gazdasági bizonytalanságot okoz. Ugyanakkor a Microsoft nem közölte kifejezetten, hogy a vámtarifák állnának az áremelés hátterében.

A konzolok árai világszerte emelkednek, Európában a Series S ára például 80 euróval nőtt, míg Ausztráliában 50 dollárral drágult. Ez a változás jelentős ellentmondásban áll a konzolipar hagyományos trendjeivel, amelyben általában a konzolok megjelenése után néhány évvel csökkennek az árak. A Microsoft egy blogbejegyzésben reagált a helyzetre, amelyben elismerte, hogy ezek a változások kihívást jelentenek, és hangsúlyozta, hogy a döntések alapos mérlegelés után születtek a piaci körülmények és a növekvő fejlesztési költségek figyelembevételével.

Kedhrin Gonzalez, a Rip & Tear stúdió alapítója a BBC-nek nyilatkozva úgy vélekedett, hogy az áremelkedés „elkerülhetetlen” volt, és „a jelenlegi vámtarifa zűrzavarok által katalizálva” következett be. Szerinte a játékosok fogják a legnagyobb mértékben megszenvedni az áremelést, és nehezen lehet reménykedni abban, hogy a jövőben csökkenni fognak az árak. Gonzalez figyelmeztetett arra, hogy ez jelentős hatással lehet a Microsoft már amúgy is mérsékelt Xbox-értékesítéseire, és szélesebb iparági következményeket is kiválthat. „Valószínűleg nem ez lesz az utolsó áremelkedés, amit látunk” – tette hozzá.

Christopher Dring, aki a The Game Business hírlevélben ír a játékiparról, szintén kiemelte, hogy a vámtarifák „biztosan” részei voltak a döntésnek. „Mivel a kiegészítők és alkatrészek Kínában készülnek, a kapcsolat nyilvánvaló” – mondta. Emellett azonban más tényezők is közrejátszanak, mint például az infláció, a valutaárfolyamok változása és az „üzleti költségek általános növekedése”. Dring úgy véli, hogy mindez hatalmas kihívásokat jelent egy olyan iparág számára, amelynek növekedése korlátozott. A konzoljáték szektora az elmúlt 20 évben alig nőtt felhasználók számában, miközben a gyártási és játékfejlesztési költségek folyamatosan exponenciálisan emelkednek. „Bármilyen költségnövekedés, még egy kis vámtarifa is, komoly hatással lehet ezen eszközök nyereségességére” – tette hozzá.

Történelmileg a konzolok kibocsátását követő években az árak csökkentek, de ezen a generációnál pontosan az ellenkezője tapasztalható. A Sony például a PlayStation 5 digitális kiadását 360 fontra árazta az Egyesült Királyságban, amikor 2020-ban megjelent, ám azóta az ára 429,99 fontra emelkedett. A jövőbeli Xbox játékok árai is kérdésesek, a cég ugyanis bejelentette, hogy várhatóan „néhány új, első fél játékunk” ára 2025-re 79,99 dollárra emelkedik. Ez az összeg megegyezik azzal, amit a Nintendo a közelgő Mario Kart World játékának áraként jelentett be, ami aggodalmat keltett a játékosok körében, akik ezt „elérhetetlennek” nevezték. A Microsoft azonban tisztázta, hogy nem tervezi meglévő játékainak áremelkedését, csak bizonyos új, saját fejlesztésű címek árát érinti a változás. Az árak országonként és platformonként eltérhetnek, amit a Microsoft szintén megjegyzett.

Az Xbox áremelése tehát egy újabb jelzés a játékipar kihívásaira, és a Microsoft lépései komoly hatással lehetnek a konzolpiac jövőjére. Az iparág szereplőinek figyelemmel kell kísérniük a piaci feltételek alakulását, hiszen a játékosok igényei és a költségek dinamikája folyamatosan változik.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cze1zn9d9p4o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük