Menü Keresés

Vitaminbombák: Otthon is elkészíthető egészséges levek

Többet kellene inni, több zöldséget és gyümölcsöt kellene enni. Ez a két kijelentés mindannyiunkra igaz lehet, és sarokköve az egészséges táplálkozásnak. Manapság egyre több szó esik lébárokban és természetgyógyász-barlangokban kapható éltető, gyógyító, karcsúsító és megváltó csodalevekről – ám ezeket otthon is el lehet készíteni.

A divatos pubokban és reggelizőhelyeken egyre fantáziadúsabb, színesebb és ízesebb, designpohárból kortyolható ínycsiklandó, kényeztető smoothie-k, shake-ek és trópusi pálmaerdőre hasonlító gyümölcskoktélok jelentek meg az utóbbi években.

Ezeket azonban otthon is elkészíthetjük, csak kedv kell hozzá, fantázia és néhány kedvünkre való hozzávaló. Érdemes kísérletezni, a szivárványszínű italok elkészítése, összeöntögetése és elfogyasztása felráz a szürke hétköznapokból és kedélyünket is javítja.

Miért igyunk leveket?

Hidratálás, vitaminbevitel és táplálékkiegészítés, immunerősítés – ez mind nyilvánvaló, általános cél és előny, mivel rég tudjuk, hogy egészségünk védelmében fontos szerepet játszanak a folyadékok, a zöldségek és gyümölcsök, valamint a bennük természetesen előforduló vitaminok, ásványi anyagok, enzimek, savak stb.

A turmixok, smoothie-k és juice-ok néhány, manapság egyre nehezebben megvalósuló cél elérésében segíthetnek, mint a napi öt étkezés vagy a megfelelő zöldségbevitel.

Egy rohanós reggelen arra a legkönnyebb rávenni magunkat – vagy akár notórius nem reggeliző családtagunkat –, hogy felhajtson egy korty tápláló napindítót, ami folyadékjellegéből adódóan az anyagcserét is beindítja és könnyen emészthető táplálék.

A sokak számára lehetetlenségnek tűnő ideális zöldség- és gyümölcsmennyiség elfogyasztása is könnyeben megoldhatónak tűnik, ha egy részét pohárban képzeljük el. Nem utolsósorban: az édességigény, kötelező nassolás kielégítésére is nyújthat alternatívát egy nagy pohár izgalmas-élvezetes turmix vagy gyümölcsös-fűszeres lé, sőt a legmerészebbek akár a reggeli kávét is helyettesíthetik más energetizáló italokkal.

Egy-két legendás növényi vitamin-, tápanyag- és ásványianyag-bomba:

Az áfonya flavonoidokban igazán gazdag, a gránátalma ezenkívül rengeteg antioxidánst is tartalmaz. Az ananász C- és B-vitaminban bővelkedik és az anyagcserét is serkenti, az alma kvercetintartalma védi a szívet és az érrendszert, a kivi pedig C-vitamin-tartalma és alacsony glikémiás indexe miatt különösen hasznos.

A chia mag és a búzafű egyébként is csodaszernek, szuperélelmiszernek számít, fölösleges is taglalni ezernyi pozitív hatásukat.

Olajos magokkal és avokádóval fontos fehérjéket és telítetlen zsírsavakat tudunk a szervezetünkbe juttatni, a zöld levelek pedig (mint a kel-káposzta vagy a mángold) rost-, kalcium- és vitamintartalmuk miatt fontosak. Nem is gondolnánk, de az édesburgonya fitotápanyagai nyersen fantasztikusan hasznosulnak, ezzel tartva karban a vércukrot és a szénhidrátháztartást

Légyógyászat

A növényekből préselt levek méregtelenítésre, öngyógyításra, fogyókúrák, diéták és léböjtkúrák kiegészítésére is alkalmasak. Gyógynövények és gyulladáscsökkentő, antibakteriális hatású vagy emésztést segítő alapanyagok hozzáadásával és kombinálásával kúrálhatjuk is magunkat, vagy megelőzhetünk különböző bajokat.

Ami fontos, hogy nagy dózisban, kúraszerűen ne vagy csak komoly utánajárás után kezdjünk el inni valamit, ami megtetszik, mivel megemelheti az ilyen-olyan szinteket (például a vércukrot) vagy a vérnyomást – hogy a hosszan tartó, csak folyadékbevitelre épülő léböjtös koplalás veszélyeiről ne is beszéljünk.

Ha ügyelünk a változatosságra, és arra, hogy édes gyümölcsök garmadájának megivásával a cukorbevitelt se vigyük túlzásba, akkor nem hibázhatunk.

A gép

Azt, hogy milyen jellegű, tulajdonságú leveket tudunk előállítani, azt elsősorban a rendelkezésünkre álló gép vagy gépek határozzák meg.

Mindenki készített már banánturmixot. Egészen hétköznapi, háztartási turmixgépekkel ilyen levegős, de sűrűbb állagú turmixokat készíthetünk. (Mivel itt a gépbe kerülő összes rostanyag az italban marad, ezt finom szűrőn vagy gézen átcsorgatva kaphatunk hígabb, tisztább folyadékot.)

A gyümölcscentrifugák turmixolás után centrifugális erő segítségével nyomják ki a levet a rostokból. Ez az egyszerű turmixgép működéséhez hasonlóan gyors folyamat, a hozzávalókat nagyobb darabokban is a gépbe tehetjük, de a folyadék esetenként szétválhat, felhabosodhat, illetve a keményebb növényekből kevesebb lé nyerhető ki.

A lassú fokozatú, kíméletes gyümölcs- és zöldségprések már nagyobb befektetést igényelnek, viszont az eddig említett gépeknél sokkal kisebb sebességgel és hőtermeléssel dolgoznak, lassan összezúzzák az alapanyagokat, így sok fontos, hőérzékeny enzimet megőrizhetünk.

Míg a lé kipréselődik a szárazanyagból, a levegővel sem érintkezik, így több vitamin marad benne, és kevésbé oxidálódik, nem válik szét és nem képződik rajta hab. A keményebb, rostosabb anyagokból (pl. zöld levelek, fűszerek, magok) is több és értékesebb levet lehet kinyerni ezzel a módszerrel.

Természetesen manapság elektromos és okos lékészítő gépektől búzafű-centrifugákon át hiper-bio-energiával működő présgépekig mindenféle juice-előállító masinát be lehet szerezni, megfelelő anyagi ráfordítással és utánajárással.

Mit kotyvasztunk?

A második tényező, amely leginkább befolyásolja az ital milyenségét, az a felhasznált alapanyagtípusok köre. A divatos smoothie kifejezés tisztán növényi alapanyagokból készült italt jelent – estenként különleges hozzávalókkal, mint a kókuszvíz, kakaóbab, csokoládé vagy mogyoróvaj. A nyers és paleolit diétába még a laktózmentes, olajosmag-tejekkel dúsított préselmények is beleférnek.

Zöld fűszereket és növényi ízesítőket persze ízlés és gyógyító szándék szerint bármihez adhatunk, ha pedig nem célunk teljesen antiallergén, valamilyen diétás célnak megfelelő italt készíteni, csak egészségesebben szeretnénk táplálkozni vagy élvezkedni, italainkat tejjel, joghurttal vagy kefirrel is dúsíthatjuk (így válnak shake-ké), és reggelire akár mézzel ízesítve müzlire vagy zabpehelyre öntve is fogyaszthatjuk.

A zöldségek és gyümölcsök héjukkal együtt feldolgozva tartalmazzák a legtöbb értékes vitamint, ám alapszabály, hogy csak jól megsikált és szigorúan biogyümölcsöt vagy zöldséget cseppfolyósítsunk héjastul!

A méret a lényeg!

Mikor gyümölcs- és zöldségkoktélokat készítünk, növényi leveket mixelünk, törekedhetünk egyoldalúan egy hatás kiváltására, egészségességre, az élvezhetőséggel mit sem törődve. De az is lehet célunk, hogy kívánatosabbá tegyük a zöldek fogyasztását és egyszerűbbé, vonzóbbá az egészséges táplálkozást – ezekben az esetekben pedig nem hanyagolható el kotyvalékunk élvezeti értéke.

Ám olyan is van, aki egyenesen alkot, kiéli magát a nyers és mocsárszagú koncentrált ez-meg-az-egészség shotoktól a merész alapízeket párosító, finoman fűszerezett és aromatizált jeges csodákig tartó igen széles skálán.

Italunk ideális mérete alapvetően függ az előbb említett két tényezőtől: a mennyiségnek egyenes arányban kell változnia az élvezeti értékkel az íz és az állag szempontjából is. Hatóanyag, étrend-kiegészítés felől nézve a méret koncentrációt, az étkezésfunkciót tekintve pedig tápértéket, rosttartalmat is jelent.

Tárolás

A kifacsart, kipréselt, kinyomott leveket a legjobb rögtön – de legalább is egy napon belül – elfogyasztani: ennyi idő alatt vész el a legkevesebb értékes vitamin és tápanyag. Ha mégis elszámoltuk magunkat, vagy előre gondolkodtunk, hűtőben általában három napig, mélyhűtőben tovább is elállnak a színes juice-ok – lehetőleg fajtánként külön-külön befőttes- vagy műanyag üvegben.

Folyadékpótlás!

Nem valódi folyadékpótlásra, hanem valamilyen fontos dolog folyadékkal való pótlására (mint a napi vitaminadag, az elegendő zöldség-gyümölcs vagy a reggeli tápanyag) kell itt gondolnunk. Ezek vegyesen shotok és nagyobb italok, funkciójuktól függően. Példként: kávépótló shot: édesgyökér, gyömbér, búzafű, csipkebogyó, alma. Napi zöldadag (klasszikusabb íz annak, aki nem szívesen eszik zöldséget): alma, narancs, barack, ananász, gránátalma, kevés cékla, zeller, répa, esetleg salátalevél. Főzelékkorty: kelkáposzta, édesburgonya, spenót, avokádó, petrezselyem. 

A tökéletes reggeli: chia mag, ananász, áfonya, kivi, csonthéjas magtej (fél csésze mag beáztatva, majd 250 g vízzel kinyomva), esetleg egész maggal, áfonyával, ha kanalazni akarjuk.

Folyékony desszertek

Ezek folyékony édességek, desszertek, szinte sütemények pohárban, édes-csábító jeges vagy krémes és fűszeres élvezetek. Trópusi koktél: gránátalma, ananász, vérnarancs, kókuszvíz és bármi egzotikus (pl. maracuja) fűszerekkel, tört jégen. Csokis banán: kakaó, banán, olajos mag (vagy tejtermék), fűszerek, datolya, vanília. Zöldmix: citrusos ízű zöldfűszerek, saláta, spenót, körte, citromfű, lime.

A gyógyleveken kívül bármelyik élvezetes vagy tápláló receptet szoktam tejtermékkel dúsítani, de ha tejtermékalapú turmixot akarunk készíteni, az én kedvencem a legjobban variálható klasszikus alap, a joghurt kevés mézzel. Ez megfelelő arányban szinte minden gyümölcsöt-zöldséget vagy fűszeres ízesítést elbír.

Tütü lébár

A Tütü lébár az egészség és jókedv szigete a Pozsonyi út nyüzsgő forgatagában. Az ötlet a Sarki Fűszerest jegyző Nemesvölgyi Attilát dicséri, így a minőség és a design is garantált. Bár az üzlet tényleg akkora, mint egy talpalatnyi szigetecske, óriási, befőttesüvegekkel kirakott színes kirakatával, vidám és napfényes hangulatával, színes gyümölcsökkel teli régi-régi falicsapjaival mégis magára vonzza a tekinteteket. Főleg hidegen préselt gyümölcs- és zöldségleveket készítenek és mixelnek izgalmas koktélokká.

Ezenkívül kávékat is készítenek, van organikus és zöld kávé is, leginkább elviteles formában, bár ha egy kis jó hangulatra vágyik az ember, le is telepedhet a pulttal szemben a kis padra, mert a Tütüben különösen igaz a mondás: sok jó ember kis helyen is elfér. Főleg ha színes levekkel szürcsölnek vidámságot.

Száraz Zsuzsanna

Hozzászólás a cikkhez