Menü Keresés

Mentesen, teljesen

Tojás, cukor, laktóz és glutén nélkül étkezni az egyik legnagyobb kihívás, de szerencsére a nyár nemcsak kánikulát, hanem rengeteg színes alapanyagot is magával hoz. Mutatunk néhány alapot a tejtermékek elkerülésére, amelyek nem járnak lemondással. Emellett bemutatjuk a Fragola új kollekcióját is.

A mentes diéták gyakran kéz a kézben járnak a lemondással, vagy valamilyen helyettesítéssel, de nem kell feltétlenül így lennie. A laktóz és a tejfehérje (kazein) elkerülése ma már jóval könnyebb, mint néhány évvel ezelőtt, de még mindig előhívja belőlünk azt a sztereotípiát, hogy a mentes étel vérszegény és félmegoldás. Hát nem!

Szinte mindenki családjában és ismerősei között akadnak olyanok, akik ilyen-olyan ételeket nem fogyaszthatnak. Nem időszakosan, hanem soha. Nem divatból, nem is az alakjuk miatt, vagy mert trendi, hanem mert komoly allergiás tüneteket okoznak, esetleg keresztallergiát, vagy súlyosabb megbetegedést.

Ma már a tejtermékeket a legkönnyebb elkerülni, ezeknek ugyanis rengeteg helyettesítőjét lehet megtalálni a boltokban – van már laktózmentes túró, tejszín, tej, vaj, joghurt, csoki, a laktózmentesség szinte gyerekjáték az intoleranciák szintjén.

A tejfehérje-érzékenység ennél egy fokkal nehezebb, a laktózmentes termékek ilyenkor nem jöhetnek szóba, sajnos a tehén, a juhés a kecsketej is tartalmaznak kazeint, szamártejhez pedig viszonylag ritkán jut az ember.

Ilyenkor maradnak a növényi megoldások, és szerencsére már nem csak szójatejből áll a világ – ami szintén komoly allergén, s ugyanígy a zabtej is okozhat felfordulást gluténérzékenyeknél.

A mandula, a mogyoró, a kókusz és a rizs viszont kiváló alapanyagok a növényi tejek előállításához, és ha házilag készülnek, akkor minden részüket felhasználhatjuk.Ezekből ugyan sosem fog túró, joghurt, kefir vagy más hagyományos tejtermék készülni, ahhoz kellene ugyanis tejfehérjetartalom, ez sajnos a kazeinérzékenység átka.

Rizstejből nem lesz ricotta, mandulatejből nem lesz joghurt. Ha ezeken az alapvetéseken túljutunk, azért szerencsére kiderül, hogy sokkal izgalmasabb és színesebb alapanyagok, mint hogy kizárólag helyettesítőként vagy félmegoldásként gondoljunk rájuk.


A FRAGOLA FELKÉSZÜLT A KÁNIKULÁRA
A Fragola talán az első minőségi fagylaltozólánc a fővárosban, ahol mindig igyekeznek új, friss, aktuális termékekkel, anyagokkal, ötletekkel előállni. Fontos számukra az egészségtudatosság, ez az idei kínálaton is érződik.

Az elmúlt évekhez képest a prémium minőség mellett egyre több egészségügyi szempontot kell figyelembe venni, de szeretnék megadni az intoleranciával élőknek is ugyanazt az élményt, mint a többi vásárlónak.

A cél, hogy azonos élményt nyújtsanak a mentes termékek, és ne jusson eszünkbe a „kompromisszum” szó. Az idei év egyik legnagyobb dobása a cukormentes-vegán termékvonal, a másik nagy innováció a Szuper Fruits termékcsalád.

Az előbbiben a legjobb minősítésű édesítőszereket használják, az egészségre nem gyakorolnak negatív hatást – az emésztési kihívások miatt sokat kísérleteztek vele.

Alternatívaként mandula, rizsés kókusztejet használnak, és fontos, hogy a Fragola-termékekben nincs tojás, így az arra érzékenyek is bátran válogathatnak a palettából.

Idén bekerül a pultokba a Szuper Fruits termékcsalád is, ami nemcsak finom, de az immunrendszerünket is támogatja. Sok kis koncertet, felolvasóestet, gyermekprogramot szerveznek idén is, ahol kóstolókkal népszerűsítik az új irányokat, kreációkat.

Készítettünk házi rizstejet, amihez nem kell különösebb szakácstudomány, hihetetlenül könnyen előállítható. A maradék rizstörmelékből mogyorótejjel, kevés tojással és kókuszcukorral rizspudingot készítettünk lassan sütve, amelynek a tetejére epret szórtunk – eszünkbe sem jutott, hogy ez félmegoldás lenne.

A rizstejből hűsítő mentás borsólevest főztünk, de használható gyümölcsből vagy zöldségből készült krémlevesekhez is, főleg, ha a tejet nem édesítik, ahogy a boltiban megszokhattuk. Hozzátenni mindig lehet, kivenni már nem.

Hasonlóan egyszerű a házi mandulatej is. Ehhez egy bögre (nagyjából 200 gramm) mandulát egy percre forró vízbe dobunk, leszűrjük, majd a mandulaszemeket kipattintjuk a megpuhult héjból. Az így hántolt mandulát két és félszeres menynyiségű vízben 5 percig főzzük, majd langyosan simára turmixoljuk. A levet szűrőn, gézen át lecsepegtetjük, az így kapott mandulatejet pedig 34 napig fogyaszthatjuk, de tartsuk hűtőben.

MI A SZUPER FRUIT?
Ezek a különleges gyümölcsök, fűszerek a szó szoros értelmében lökést adnak az immunrendszerünknek. Kiugróan magas az antioxidáns-tartalmuk, amivel a károsító szabad gyököket semlegesítik a szervezetünkben, valamint nagy részük koncentrált, komplex vitamintartalommal rendelkezik.

Az ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity) az élelmiszerek antioxidáns-kapacitásának, felszívódásának jellemzésére szolgáló érték, a szabad gyököket semlegesítő képességet minősíti. Minél magasabb, az élelmiszer annál hatékonyabban képes lassítani az öregedési folyamatot és gátolni bizonyos betegségek kialakulását.

Ilyen gyümölcs például a Chiléből és Argentínából származó Maqui Berry vagy maqui bogyó. Ízét a birsalma és az egzotikus ízvilág közé tehetnénk, élmény kóstolgatni. Hasonlóan magas ORAC-értékkel bír az acai, a goji, a gránátalma, a homoktövis. A kurkuma, a füge, a kivi, a citrom, a grépfrút is a legnépszerűbbek között van a Fragola-pultokban.

Mandulából még készíthetünk egy igazi energiabombát is, amit felhasználhatunk turmixokban, vagy csak ehetjük gyümölcsök mellé: a mandulavajjal viszont érdemes vigyázni, főleg, ha a magokat előtte finoman megpörköljük. Nagyon jó íze van, de nem árt észben tartani, hogy 100 gramm mandulából készült vaj több mint 500 kalóriát tartalmaz.

Nagy kedvenc még a kókusztej, amelyhez természetesen édeskés íze miatt nem is szükséges cukrot (vagy más édesítőt) adni. Nem csak gyümölcslevek vagy smoothiek kiegészítője lehet, önmagában is kiváló desszert készülhet belőle: egyszerű, de annál ízesebb panna cottát készítettünk belőle az első eprekkel, de a kókusz íze jól illik a zöldborsóhoz, citrusokkal a karfiolhoz, és használhatjuk tápiókavagy rizspudinghoz is. A lényeg, hogy tudjuk, ezek az alapanyagok önmagukban is megállják a helyüket, elég, ha egy kicsit kitekintünk a komfortzónánkból.

(Nábelek Zsófia)

Házi rizstej

HOZZÁVALÓK:

  • 50 dkg rizs
  • 1 kk
  • víz

ELKÉSZÍTÉSE:
A rizst egy nagy edényben lefedve a sóval és 1,5 liter vízzel megfőzzük, amíg a szemek teljesen megpuhulnak és a vizet magukba szívják. Ekkor felöntjük újabb 1,5-2 liter vízzel és hagyjuk langyosra hűlni. Botmixerrel leturmixoljuk úgy, hogy a rizsszemeket megtörjük, de ne pürésítsük teljesen. Először egy finom szűrőn csepegtessük le a rizstejet, és ha szükséges, szűrjük át gézen vagy pelenkán is.

A megmaradt tört, főtt rizsből készíthetünk rizspundingot:
7 deci tejhez – ami lehet valamilyen magtej is, például mogyorótej – adunk 2 egész tojást és 2 tojássárgáját. Ízesítsük 3-4 ek cukorral, citromhéjjal, vaníliával, tehetünk bele friss epret, málnát, barackot, majd keverjük össze a rizzsel. 165 °C-on 40-45 percig sütjük, majd hagyjuk kihűlni.

Hozzászólás a cikkhez