Menü Keresés

Laktózmentes élet

Aki nem laktózérzékeny, és minden tejterméket fogyaszthat, az a tejcukor forrásaihoz a lehető legszélesebb körben hozzájut: tej vagy kakaó, joghurt vagy kefir, túró vagy tejföl, és sajt minden formában. Sosem marad megfelelő mennyiségű kalcium nélkül, és nem is kell figyelnie a bevitelre, hiszen ennyi fajta tejtermékkel biztosan fedezi a szükségleteit. De mi tehetnek azok, akik laktózérzékenyek?

A laktózintolerancia a tejcukrot (laktózt) bontó enzim (laktáz) teljes vagy részleges hiánya, csökkent termelődése. A tejcukrot a szervezetnek le kell bontania ahhoz, hogy fel tudjon szívódni a bélrendszerből. Ha a tejcukrot bontó enzim nem végzi el a dolgát, a laktóz változatlan formában továbbhalad, és a vastagbél baktériumai bontják le. Ez a folyamat felelős a laktózérzékenyek tipikus tüneteiért (hasi feszülés, puffadás, bélgázok termelődése, bélgörcsök és hasmenés). A tünetek az egyén érzékenységétől, a laktóz mennyiségétől és az étel felszívódásától függően rögtön vagy két órán belül jelentkezhetnek, majd elmúlnak, ha az illető nem fogyaszt újabb laktóztartalmú ételt.

Reggeli zabkása rizstejjel, pirított mandulával, gyümölccsel


A laktózérzékenyek száma Magyarországon hozzávetőlegesen 1,5 millió. Megjelenésének formája többféle lehet. Létezik veleszületett tejcukor-érzékenység, amikor az újszülött szervezete nem képes a laktáz termelésére. A felnőttkori tejcukor-érzékenység jellemzője, hogy idősebb gyermekeken, illetve felnőttkorban jelentkezik. Az ok, hogy a tejcukrot bontó enzim aktivitása 3-5 éves kor után fokozatosan csökkenni kezd, majd megszűnik. A laktózintolerancia harmadik típusa a szerzett forma, amikor a bélnyálkahártyát károsító folyamatok következtében a probléma másodlagosan fejlődik ki, és rengeteg előidéző oka lehet. A laktázt termelő sejtek rendkívül érzékenyek, így bármilyen károsító hatás (fertőzés, emésztőrendszeri megbetegedés, antiobiotikumos kezelés stb.) felelhet érte. Általában átmeneti jelenség, az előidéző ok gyógyulása után megszűnnek a tünetek.

RIZSTEJ:  Bár szénhidráttartalma kétszer annyi, mint a tehéntejé (kb.10 g/100 ml), növényi mivoltából adódóan koleszterinmentes, könnyen emészthető, cukrot csak természetes formában tartalmaz. Kapható kalciummal dúsított változat is.
ZABTEJ:  A rizstejhez hasonló módon önálló italként, zabkásához öntve, turmixhoz is felhasználható.
SZÓJATEJ:  Kapható bio, light, kalciummal dúsított és cukormentes is. Az édes ízek kedvelőinek csokoládés, vaníliás, piros gyümölcsös és banános ízekben is elérhető.
SZÓJAJOGHURT:  Rendkívül változatos formákban találhatjuk a boltok polcain. Van natúr, mandulás, kókuszos, vaníliás, gyümölcsös is.
SZÓJAPUDING:  Étcsokoládés és vaníliás desszertekhez már a hipermarketek kínálatából is hozzájuthatunk.
MANDULATEJ:  Natúr és cukormentes fajtából válogathatunk. Előnye az alacsony szénhidráttartalom. Kókusszal ízesített változat is létezik.
KÓKUSZTEJ:  Sima és csokoládés kókusztejjel is pótolhatjuk a laktóztartalmú tejet.

A tejcukor-érzékenység diétával és gyógyszeresen is kezelhető, bár a gyógyszer nem a gyógyulást segíti, hanem a tünetmentességet. Kapható egy ún. Lactase tabletta, ami 2 dl tej tejcukortartalmával megyegyező mennyiségű laktózt (10 g) képes közömbösíteni. Akkor javasolt, ha olyan helyre megyünk, ahol nem tudjuk, hogy az adott étel tartalmazza-e majd a számunkra problémás összetevőt, vagy nem tudjuk elkererülni a fogyasztását, viszont a tünetektől mentesítenénk magunkat.

Hosszú távon a laktózérzékenységgel megfelelő diéta mellett gond nélkül együtt lehet élni. Minden alapanyag helyettesíthető, csak a megfelelő hozzávalókat szükséges beszerezni. A lényeg, hogy az egyén érzékenységétől függően a tejcukrot kihagyjuk az étrendből. Van, aki csak a nagyobb mennyiségű tejcukrot tartalmazó tej, illetve tejalapú italok és ételek fogyasztására érzékeny, ám az összes többi, alacsonyabb tejcukortartalmú tejterméket jól tolerálja, de létezik az érzékenységnek olyan formája is, amikor valaki azokkal a hústermékekkel is gondban van, melyeknél adalékanyag formájában jelenik meg a tejszármazék.

Chiapuding mandulatejjel, eperrel

Amire a diéta során figyelni kell, az az, hogy a tej és a tejtermékek olyan, a szervezetünk működéséhez elengedhetetlen ásványi anyagokat és vitaminokat tartalmaznak, mint a csontfejlődéshez szükséges D-vitamin, kalcium és foszfor. A megváltozott étrend esetében ezek pótlását szem előtt kell tartani!

Jelentős kalciumforrásnak számít a kelkáposzta, a hüvelyesek, a dió, a mandula, a mogyoró, a szójakészítmények (pl. a tofu) és a lágy, ehető csontú halak, mint a szardínia, a makréla vagy a lazac. A paraj, a sóska, a fehérrépa és a rebarbara is ide tartozik, de oxaláttartalmuk akadályozhatja a kalcium felszívódását. A kalcium jó hasznosulásához D-vitamin bevitelére van szükség, melyhez hozzájuthatunk a tojásból, a májból, elővitaminja pedig a napsugárzás hatására a bőrünkben is képződik.

Kókuszkrémes málnafagyi

Laktózmentes tejtermékek által változatlan formában hozzájuthatunk a kalciumhoz, D-vitaminhoz, foszforhoz. Kapható laktózmentes tej, joghurt, tejföl, túró és sajt is. Ezek úgyanúgy tehéntejből készülnek, csak a bennük levő laktóz már bontott formában kerül a termékbe. A növényi tejek és készítmények széles tárháza is biztosítja a változatos étrendet. Az állati eredetű tejszín helyett használhatunk kókuszkrémet, rizsfőzőkrémet vagy szójafőzőkrémet. Tésztaételekhez és sűrítéshez is ez ajánlott.

A tejfehérje-allergiások étrendje szigorúbb, mint a tejcukor-érzékenyeké. Ők a laktózmentes termékeket sem fogyaszthatják, ugyanis a tej fehérjéire allergiásak. Esetükben sajnos minden olyan terméket ki kell hagyni az étrendből, ami tejet, tejterméket tartalmazhat. Ilyenek lehetnek a felvágottak, majonézek, félkész-késztermékek (például mártások, szószok) és egyes gyógyszerek is.

Takács Hajnalka

Hozzászólás a cikkhez