Menü Keresés

Gyógynövények a konyhában

Kakukkfű, menta, koriander, zsálya, tárkony, rozmaring, majoránna – mind olyan zöld fűszer, amelyet nemcsak élvezeti értéke miatt érdemes fogyasztani, de gyógyhatása sem elhanyagolható.

Ahogy elkezd tavaszodni, előkerülnek a balkonládák, a kedvenc fűszernövénymagok, és nyár végéig nevelgethetjük a thai bazsalikomokat, drukkolhatunk a korianderleveleknek, a zsályának, és később büszkén használhatjuk fel a saját termést.

Zöld fűszert ültetni nem csak a kulináris felhasználás és a sikerélmény miatt jó: a legtöbbnek kiemelkedő gyógyhatása is van, amit egyszerűen be lehet építeni a mindennapi étkezésekbe.


A legkézenfekvőbb a kakukkfű, amelynek több fajtáját is könnyen beszerezhetjük, különleges például a citromos verzió, amely halakhoz és édességekhez is jól passzol. Évezredek óta ismerik és termesztik, és a mai napig a népi gyógymódok egyik alapja. Készítenek belőle különleges mézet, teát, fertőtlenítő hatású illóolajat. A kakukkfűtea köhögés, asztma, megfázás és emésztési zavarok ellen is hatásos szer. Egyszerű immunerősítő, ha 1-2 dl mézet felforrósítunk, ezt néhány ág kakukkfűre öntjük, és befőttesüvegben tároljuk, de tehetünk hozzá néhány gerezd fokhagymát is. A friss leveleknek magas az A- és C-vitamin-, valamint a vas-, mangán- és cinktartalma. Halakhoz, gombához, belsőségekhez, de sárga- és őszibarackhoz, szilvához, körtéhez is jól illik.

(PIRÍTÓS KAKUKKFÜVES GOMBÁVAL, Fotó: S.L.)

A másik legnépszerűbb a menta, amelynek két fő fajtáját használják, a fodormentát és a borsmentát. A fodormenta enyhébb ízű, alacsonyabb a mentoltartama, főleg sós ételekhez ajánlják. Az ebből készült teát gyomorbántalmakra szokták fogyasztani (görcsoldás, puffadás), de megfázás és köhögés ellen is hatásos. A borsmenta aromásabb, illatosabb, amit leginkább az édesipar használ cukorkák, csokoládék, szörpök ízesítésére. Magas mentoltartalma viszont irritálhatja a nyálkahártyát, légszomjat okozhat, ezért kisgyerekeknek és csecsemőknek egyáltalán nem szabad borsmenta vagy mentoltartalmú készítményeket adni. A borsmentatea is gyomorerősítő, görcsoldó, enyhén nyugtató hatású, enyhíti az asztmás rohamot kísérő hörgőszűkületet. Az arab és az észak-afrikai konyha egyik fő fűszere, kiváló bárányhoz, halhoz és persze desszertekhez is illik.

A korianderlevél talán a legmegosztóbb fűszer a világon: van, aki él-hal érte, és van, akit az őrületbe lehet vele kergetni. Ezért egy speciális gén a felelős, ami miatt sokan szappan- vagy poloskaízűnek mondják a friss koriander ízét. Egyébként pedig csökkenti a koleszterinszintet, emésztéssegítő, gyulladáscsökkentő és hányinger ellen is jó. Magas a vas- és magnéziumtartalma, és a menta mellett az egyik olyan fűszer, amelyet nagy mennyiségben, szinte salátaként is adhatunk az ételekhez.

 

(KORIANDERES SÁRGARÉPALEVES MISÓVAL, Fotó: S.L.)

Óvatosabban kell bánni viszont a zsályával, amely nagyobb mennyiségben ehetetlenül keserűvé teheti az ételeket. Főként emésztési gondokra, a menstruációs görcsök enyhítésére, felső légúti megbetegedésekre ajánlják tea formájában. Fűszerként használva a koleszterincsökkentő hatása figyelemre méltó.

Zsályás barna vaj
A zsályás barna vaj az egyik legjobb és legegyszerűbb dolog, amit a konyhában készíthetünk: 200 gramm vajhoz adjunk 4-5 levél zsályát, és forraljuk addig, amíg a vaj víztartalma teljesen elforr. Ez közepes lángon körülbelül 6-7 perc, közben a vaj enyhén bebarnul, a zsálya pedig ropogósra sül. Szűrjük le és hagyjuk megdermedni. Adhatjuk húsokhoz, zöldségekhez, keverhetjük friss tésztához, de tökéletes egy szelet ropogós héjú kenyérre kenve is.

A tárkony, vagy népies nevén sárkányfű, Erdélyből származik, és két fajtáját ismerjük. A francia erősebb ízű, főként főzéshez ajánlják, de nehéz termeszteni, az orosz fajta gyengébb aromájú és inkább salátákhoz vagy frissen való fogyasztásra ajánlják. Enyhén ánizsra emlékeztető az íze, főleg savanykás ízű levesek, főzelékek, raguk és húsételek fűszere, pedig édességekhez jól megy. Fájdalomcsillapító is az eugenol nevű hatóanyag miatt (ugyanez található a szegfűszegben is), amely antibakteriális és gombaölő hatású, ezért rágcsálták már a görögök is a fogfájás enyhítésére.

(TÁRKONYOS EPERRAGU JOGHURTTAL, Fotó: S.L.)

A majoránnát főként szárítva használjuk, mivel sok zöldfűszerrel ellentétben szárítva is jól őrzi az aromáját. A friss majoránna belsőségekhez a legjobb választás, jó társa a fokhagyma és a csípős ízek is. A belőle készült teát megfázás és köhögés ellen ajánlják, a majoránnaolaj pedig nyugtató hatású.

Egyes zöldfűszerek tökéletesen alkalmasak szörpkészítéshez is. Mentából, citromfűből, tárkonyból enyhébb ízű szörpöket lehet főzni, de érdemes kipróbálni az erőteljesebb, kicsit szokatlan verziókat is, kakukkfűből és rozmaringból. Ehhez 1:1 arányban főzzünk cukorból és vízből szirupot, dobjuk bele a fűszereket és lefedve hagyjuk kihűlni. Ha intenzívebb ízt szeretnénk, turmixoljuk bele, majd szűrjük át. Hogy ne legyen túl édes a szörp, tegyünk hozzá citromsavat, vagy facsarjunk hozzá friss citromlevet.

Nábelek Zsófia

Hozzászólás a cikkhez